Les 3.500 peites i mitjanes empreses de Catalunya que venen per Amazon van augmentar els seus guanys un 15% durant el 2023, assolint els 300 milions d'euros de facturació conjunta, segons un informe elaborat per la mateixa companyia de comerç electrònic. Això converteix a les pimes catalanes en les més actives dins de la plataforma a Espanya i en les més internacionalitzades, ja que, com mostra l'estudi, un 75% dels 19 milions de productes que han venut gràcies a Amazon tenen per destí un mercat exterior, com a mínim. També més del 40% venen a escala internacional global, superant els 165 milions d'euros en vendes fora de la Unió Europea.
Amazon ha fet gala d'aquest paper d'impulsor del negoci de les pimes, amb prop de 17.000 petites i mitjanes empreses repartides pel territori espanyol que fan servir aquesta plataforma de comerç electrònic per intensificar les vendes. Mostra l'estudi que aquest conglomerat empresarial dona feina a més de 45.000 persones a Espanya per a gestionar el seu negoci en línia. Després de Catalunya, també hi ha molta presència de pimes establertes a la Comunitat de Madrid (3.200), la Comunitat Valenciana (2.700) i Andalusia (2.400).
La responsable del departament de Marketplace per al Desenvolupament i Venda de Productes Logístics d'Amazon, Coia Pons, ha valorat que es tracta "d'un volum gran", especialment referint-se al teixit empresarial català, que a més marca una tendència a l'alça. El 2022, hi havia 3.300 pimes de Catalunya comercialitzant a través d'Amazon. També ha exposat que el 80% es troben a la demarcació de Barcelona, és a dir, 2.900 pimes.
Durant la presentació de l'estudi, aquest dimarts, Pons ha especificat que "l'aposta" de l'empresa de comerç electrònic per Catalunya es tradueix amb la seva presència, on compta, entre d'altres, amb 10 centres d'operacions, un centre tecnològic i un punt d'atenció al venedor. "En total, Amazon dona feina a més 8.000 persones", ha afirmat Pons i aquesta ocupació, juntament amb la innovació, pot "ajudar a potenciar encara més el potencial" català, segons informa l'agència de notícies ACN.
La responsable del programa International 'eTrade' d'Acció, Elena Antonijuan, ha recalcat la importància de l'aposta en línia, ja que "augmenta exponencialment les oportunitats de negoci" i alhora ha servit "per democratitzar els comerços internacionals". En aquest sentit, Antonijuan ha concretat que, segons Idescat i l'enquesta del clima exportador que fa anualment Acció, "només un 12% de les empreses exportadores utilitzen el canal en línia" i per això ha asseverat que "hi ha marge de millora".
Venen 200 productes per minut
Amb abast espanyol, les petites i mitjanes empreses van vendre més de 105 milions de productes a la botiga d’Amazon el 2023, que equival a 200 productes venuts per minut. Alhora, més de 550 d'aquestes petites i mitjanes empreses han facturat més d'un milió d'euros en vendes, i 30 d'elles van superar el milió d'euros per primera vegada el 2023.
L'informe sobre l'impacte d'Amazon també recull, entre altres coses, que la firma de Jeff Bezos ocupa actualment més de 45.000 persones a l'Estat, el 75% va vendre el seu producte l'any passat almenys a un país estranger i més del 40% ho va fer en l'àmbit internacional, superant els 165 milions d'euros fora de la Unió Europea. Precisament, els principals països on es va exportar eren França, Alemanya, Itàlia, els Estats Units i el Regne Unit. Per una altra part, els articles més sol·licitats pels usuaris internacionals eren de la llar, salut i cura personal, joguines, bellesa i material d'oficina. En total, les pimes van vendre més de 105 milions de productes a través d'Amazon.
Equilibri territorial
Els responsables d'Amazon han destacat que més del 60% de les pimes espanyoles que venen a Amazon tenen la seva seu a províncies que no són ni Madrid ni Barcelona. A més, prop de 5.000 d'aquestes petites i mitjanes empreses estan localitzades en municipis de menys de 30.000 habitants, promovent el desenvolupament econòmic i social d'aquestes comunitats.
"Les petites i mitjanes empreses catalanes són un pilar fonamental del teixit econòmic de la regió i nacional. Per aquesta raó, a Amazon sempre trobaran un gran aliat per a créixer, exportar i crear oportunitats d'ocupació”, assenyala Coia Pons, responsable del departament de marketplace d’Amazon a Espanya. “El nostre objectiu és continuar innovant en nom seu, ja sigui invertint en tecnologia i noves eines d'intel·ligència artificial o en programes de formació que els permetin créixer tant a Espanya com internacionalment”.