Amazon va registrar uns ingressos bruts totals de les seves activitats a Espanya de 7.100 milions d'euros el 2023, el que suposa un increment del 10,9% respecte als 6.400 milions d'euros d'un any abans, segons ha informat el gegant del comerç electrònic, que ha assolit la seva meta de creació d'ocupació marcada per a 2025 dos anys abans del previst, amb 25.000 empleats fixos.
En concret, el 'marketplace' va contribuir a les arques de l'Estat amb més de 1.160 milions d'euros el passat exercici, un 24,6% més que el 2022, quan va aportar 931 milions d'euros. Així, va pagar en concepte d'impostos directes més de 370 milions d'euros, en els quals s'inclouen els impostos sobre les nòmines i la Seguretat Social, així com el de Societats i els impostos pagats per l'adquisició, la construcció de terrenys, els serveis digitals i drets d'importació.
A més, la multinacional també va recaptar el passat exercici 790 milions d'euros més en impostos indirectes com a resultat de la seva activitat a Espanya, que inclou l'IVA i els impostos pagats pels seus empleats retinguts per la companyia. La multinacional, que no ofereix dades de beneficis a Espanya, assenyala que els resultats d'explotació continuen sent "relativament baixos" a causa de la pressió dels preus en un mercat molt competitiu, a les intenses inversions de capital i als creixents costos d'explotació.
La companyia s'ha felicitat per la seva aportació a l'economia espanyola al llarg d'aquests anys, "que no para de créixer". "El nostre compromís és ferm i continuarem invertint, inventant, creant llocs de treball i basant a les comunitats a les quals servim a tot el país", ha afegit.
Inverteix 3.400 milions en Espanya
D'altra banda, les inversions del gegant del comerç electrònic a Espanya van assolir el 2023 els 3.400 milions d'euros, una xifra un 8,1% inferior a la registrada el 2022, reinvertint-ne més de la meitat dels ingressos que va generar. Així mateix, la companyia detalla que des de la seva arribada a Espanya el 2010 ha invertit més de 17.500 milions d'euros.
Segons les dades de la consultora econòmica independent Keystone Strategy, les inversions d'Amazon des del seu llançament a Espanya han aportat més de 13.000 milions d'euros al Producte Interior Brut (PIB) espanyol. D'aquesta forma, el 2023 la multinacional va continuar posant en funcionament nous centres logístics a Espanya, en les províncies de Saragossa i Girona, el que li permet comptar amb al voltant de 40 instal·lacions de diferents mides repartides en el territori.
La companyia, que va anunciar recentment l'obertura abans de finals d'aquest any d'un nou centre a Siero (Astúries) i dues estacions de repartiment, una a Granada i altra a A Coruña, recorda que el seu impacte "arriba a poblacions grans i petites, així com a regions amb un menor nombre d'oportunitats, generant un efecte tractor en el desenvolupament de l'activitat econòmica i social d'aquestes zones".
25.000 empleats a tancament de 2023
Amb més de 25.000 empleats a tancament de 2023, la companyia ha assolit el seu compromís de creació d'ocupació marcat per a 2025 dos anys abans del previst. "Aquesta xifra ens converteix en l'empresa amb més ritme de creació d'ocupació dels últims cinc anys a Espanya, amb més de 20.000 persones contractades des de 2018", ha destacat Amazon.
A més, Amazon Web Services (AWS), proveïdor de serveis al núvol, va anunciar el mes de maig passat els seus plans d'invertir 15.700 milions d'euros a Espanya en els propers deu anys mitjançant l'ampliació de la seva Regió AWS Europe (Spain), amb la qual donarà suport a més de 17.500 llocs de treball a temps complet en negocis locals de forma anual, entre llocs de treball directes, indirectes i induïts.
Suport a les pimes i els creadors espanyols
La companyia tecnològica afirma mantenir un "fort compromís" amb el teixit empresarial d'Espanya, constituït majorment per petites i mitjanes empreses. Actualment, més de 15.000 pimes espanyoles venen a la seva botiga, donant treball a més de 35.000 persones.
El gegant del comerç electrònic s'ha compromès a formar 50.000 petites i mitjanes empreses espanyoles en competències digitals abans que finalitzi el 2025 perquè puguin vendre globalment i assentar els fonaments per tenir èxit en els propers anys, ja sigui a través d'Amazon o qualsevol altre canal.
Per arribar a aquest objectiu compta, entre altres, amb el programa de formació gratuït 's'enlaira', amb el qual assegura haver format a més de 45.000 pimes. La companyia avança que més de 15 institucions, governs autonòmics i organitzacions públiques i privades s'han unit al programa des del seu llançament, i com a part del programa, des de l'any passat, col·laboren en l'organització de jornades formatives amb la Cambra de Comerç d'Espanya.