ESMA, el regulador borsari europeu, investigarà si les propostes fetes per Skoda al consell d'administració de Talgo en plena opa dels hongaresos vulnera la normativa del mercat de valors. D'aquesta manera, el regulador ha reaccionat a la denúncia realitzada per l'Associació Espanyola d'Accionistes Minoritaris d'Empreses Cotitzades (Aemec), que considera que aquestes propostes no s'ajusten a regulació d'opes, podent constituir "un cas d'abús o fins i tot de manipulació del mercat", en interferir en la lliure formació de preus al mercat, en opinió dels minoritaris.
El 6 d'agost, Aemec va denunciar la situació, requerint a ESMA la investigació dels fets comunicats i l'adopció de mesures dirigides a combatre aquesta possible irregularitat per tal de protegir els accionistes de Talgo, cosa que ESMA ha admès ara a tràmit. Igualment, exigia al regulador europeu l'emissió de directrius i recomanacions per promoure la protecció dels participants al mercat, els inversors i els consumidors, com a garantia de l'interès públic en el funcionament correcte dels mercats.
"L''operació rescat' presentada per Skoda pretén esquivar els requisits establerts a la normativa d'opa per presentar una operació corporativa competidora i plantejar una combinació de negocis i integració industrial, no presentant oferta econòmica ni per les accions de Talgo ni per la totalitat de la companyia espanyola", assenyalen des d'Aemec.
El consell d'administració de Talgo va rebutjar el juliol passat la proposta del grup txec Skoda Transportation d'explorar un negoci potencial amb el fabricant de trens espanyol, ja que no tenen interès a llançar una opa que competeixi amb la del grup hongarès Ganz-Mavag Europe Zrt. En una carta a Skoda, tramesa també a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV), Talgo assenyala que el consell d'administració considera que en aquesta etapa "no és el moment adequat per explorar alternatives potencials diferents a una oferta pública competitiva, que garanteixi els recursos financers i industrials que permetin a Talgo afrontar els seus desafiaments presents i futurs”.
La txeca Skoda -del grup industrial PPF, que no té relació amb el fabricant de cotxes del mateix nom- va mostrar el seu interès a entrar a Talgo, per impulsar una "combinació industrial" i facturar junts uns 2.000 milions d'euros i acumular una cartera de més de 7.500 milions.
Skoda Transportation, amb seu a Pilsen, està especialitzada en desenvolupar i fabricar vehicles ferroviaris elèctrics per al transport urbà i ferroviari. A més, posseeix totalment o parcialment altres empreses actives en el camp del desenvolupament i la fabricació de material rodant, motors elèctrics i productes relacionats a diversos països europeus. Les regions de negoci clau del grup són la República Txeca, Finlàndia, Alemanya, els països bàltics, Polònia i Eslovàquia.