Ana Botín, presidenta executiva del Banc Santander, repeteix com la banquera més ben pagada d'Espanya i també d'Europa. El 2024, la càntabra va percebre una remuneració propera als 14 milions d'euros, superant en un 13% la del 2023, any en què el seu salari va superar els 12 milions. Així ho posa en relleu l'entitat a l'informe anual de remuneracions publicat aquest divendres, on s'explica que els resultats rècord i la pujada del preu de l'acció, recolzen aquesta pujada, que ha estat unànime a tota la banca.
La millora salarial d'Ana Botín fins i tot ha estat superior (a nivell percentual) per al conseller delegat del Santander, Héctor Grisi, que va percebre l'any passat una remuneració de 8,30 milions d'euros, un 22% més que el 2023. En ambdós casos, les pujades a doble dígit superen la de tots els seus competidors a Espanya.
A Europa, és el banquer italià Andrea Orcel el segon més ben pagat després d'Ana Botín. El 2024 la seva remuneració va ser de 13,2 milions d'euros, un 32% més. Precisament, Orcel i Botí mantenen una disputa des de principis 2019, any en què la presidenta del Santander va cancel·lar el fitxatge de l'italià com a conseller delegat només uns dies després d'anunciar-ho.
BBVA
Després de les remuneracions del Santander, les més altes a Espanya són les del BBVA. Es tracta dels dos bancs més internacionals del país i en conseqüència, els salaris de la seva cúpula s'ajusten més als europeus i americans, que als d'aquí.
El BBVA, per exemple, és més gran a Mèxic que a Espanya, i a més té bona part del seu negoci a Turquia. Mentre que el Santander és un gegant tant al Brasil com a Mèxic, encara que el seu benefici és més alt a Espanya. A més, és present a diversos països d'Europa i als Estats Units.
Així, el president del BBVA, Carlos Torres, va guanyar 8,36 milions d'euros el 2024, un 0,42% menys. I el conseller delegat del grup, Onur Genç, 7,15 milions, un 0,06% menys. Ambdós banquers van percebre el 2024 el mateix sou fix que l'any anterior, però va ser lleugerament inferior en el cas del variable.
CaixaBank
El salari de Gonzalo Gortázar com a conseller delegat de CaixaBank va ascendir a 4,5 milions d'euros el 2024, gairebé un 9% més que l'any anterior. Mentre que el de José Ignacio Goirigolzarri, que va ser president del banc fins al dia 31 de desembre, va ascendir 2,3 milions, un 2% més. Des de l'1 de gener d'aquest any assumeix aquest càrrec Tomás Muniesa, encara que no tindrà funcions executives.
CaixaBank és el primer banc per actius i clients a Espanya, i encara que també té negoci a Portugal, és molt menor que aquí. En altres països compta amb alguna oficina de representació, però la majoria de la seva activitat és a la península Ibèrica. Atesa la seva mida, els salaris de la seva cúpula també són superiors a bancs competidors com el Sabadell o Bankinter.
Sabadell
El salari de César González-Bueno, conseller delegat de Banc Sabadell, va ascendir a 3,30 milions l'any passat, la qual cosa suposa un augment del 84% respecte a 2023. I el de Josep Oliu, president no executiu de l'entitat catalana, es va elevar a 1,92 milions, també un 13% més, segons l'informe de remuneracions del banc.
Aquesta forta pujada es produeix, segons el banc, pels canvis en la política de remuneracions que els accionistes del Sabadell van aprovar en la junta de 2023, per al període 2024-2026. Segons aquest esquema, un 40% de la remuneració de la cúpula està ara vinculada a la rendibilitat (ROTI) i un 20% a objectius de sostenibilitat.
El Sabadell concentra la major part del seu negoci a Espanya, però també té una filial important al Regne Unit (TSB) i Mèxic.
Bankinter
La consellera delegada de Bankinter, Glòria Ortiz, va obtenir una remuneració d'1,25 milions d'euros el 2024. La seva xifra no és comparable amb anys anteriors, perquè la nova CEO va assumir el càrrec en el primer trimestre de l'any passat.
La seva predecessora, María Dolores Dancausa, que ara és presidenta no executiva de l'entitat, va cobrar 2,19 milions d'euros el 2024, un 21,9% més que els gairebé 1,8 milions que va rebre el 2023.
Bankinter té el seu negoci repartit entre Espanya, Portugal i Irlanda, encara que la major part d'activitat és aquí.