El president de l'Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions (Anfac) i de Seat i Cupra, Wayne Griffiths, ha avisat aquest dimarts dels riscos a què s'exposa la indústria de l'automòbil si el Govern d'Espanya decideix avançar en la normativa Euro 7. Concretament, el directiu de Seat ha ressaltat el "risc real" que es tanquin fàbriques i s perdin "milers de llocs de treball" en cas que el juliol de 2025 entri en vigor la normativa Euro 7. Aquesta generaria un augment de les restriccions sobre les emissions dels vehicles de combustió de la Unió Europea.
Es pot destacar que la indústria de l'automòbil es troba en un moment delicat a causa de la crisi de components que ha alentit la producció de vehicles i que, al seu torn, han afectat als comptes de diverses companyies del sector. Europa manté el focus en limitar la venda dels cotxes de gasolina i dièsel. De fet, la Unió Europea va prohibir el passat 14 de febrer la venda d'aquest tipus de vehicles per a 2035. La comunitat europea, en la seva tasca de reduir les emissions de carboni i de fer el salt al vehicle 'verd', ha delimitat la venda dels cotxes de combustió.
El plantejament de la mesura "és poc realista"
En paral·lel està la normativa Euro 7. Griffiths ha apel·lat a la ministra d'Indústria, Comerç i Turisme, Reyes Maroto, i li ha traslladat que "no té sentit secundar ara com a país la normativa Euro 7 d'emissions". Després d'això, el president de l'Anfac i de Seat i Cupra ha al·ludit als riscos a què s'exposa la indústria de l'automòbil a Espanya si aquesta norma no es treballa amb uns terminis més flexibles.
"Ministra, si aquesta norma es posa en marxa, estem en risc real de tancar fàbriques i de perdre milers de llocs de treball a Espanya", han estat les paraules del màxim mandatari de l'Anfac en la seva intervenció en el fòrum 'La mobilitat de tod@s'. Prosseguint amb la norma Euro 7, Griffiths ha opinat que el plantejament de la mesura és "poc realista" quant als terminis d'aplicació, a causa que són "tècnicament i financerament inviables", tal com ha expressat el també president de Seat.
L'Anfac està a favor de la mesura
Malgrat la crítica, el president de l'Anfac ha recalcat que l'associació "no està en contra de la normativa, però amb terminis que es puguin complir, com ja han entès als Estats Units. D'una forma ordenada, ben pensada i fiable". En la seva ponència, el president de Seat i Cupra ha expressat que Euro 7 només suposa una "millora marginal" en la reducció de les emissions contaminants dels vehicles amb Euro 6, que és la normativa que gaudeix de vigència en l'actualitat.
Sembla clar que la postura de l'Anfac, ara com ara, és contrària que s'avanci en la norma Euro 7 amb els terminis que s'espavilen actualment. Espanya, com Europa, ha volgut avançar en la conversió i electrificació de la indústria de l'automòbil. De fet, els fabricants entenen que aquesta és una prioritat i una necessitat. Encara això, i malgrat mostrar la seva concordança amb aquest tipus de mesures, entenen que els temps són limitats i podrien perjudicar l'automoció tal com la coneixem.
En la ponència que ha fet aquest mateix matí Wayne Griffiths, el president de l'Associació ha remarcat que no s'ha de perdre "el focus en la nostra prioritat, l'electrificació."
El Govern d'Espanya fixarà la seva posició en els mesos vinents
Reyes Maroto, que també ha acudit a l'esdeveniment, ha assenyalat que el Govern d'Espanya es troba en una fase d'"escolta activa" tant amb la indústria com amb altres actors, i ha assenyalat que en aquests moments el debat de Brussel·les "està molt obert".
En línia amb la norma Euro 7, la ministra d'Indústria, Comerç i Turisme ha destacat que l'Executiu liderat per Pedro Sánchez fixarà la seva posició sobre el plantejament de la mesura i la defensarà en el marc de la presidència espanyola del Consell Europeu, el qual tindrà lloc entre aquest juliol i desembre.
"Actuarem conforme a aquesta defensa que estem fent de la reindustrialització d'Espanya i d'Europa i tenint en compte una prioritat política com és abordar el canvi climàtic", ha defensat.