El conseller delegat de CriteriaCaixa, Ángel Simón, ha destacat aquest dijous el paper del braç inversor de la Fundació La Caixa en l'impuls a la indústria espanyola, durant la seva participació en el Congrés anual de la Confederació Espanyola de Directius i Empresaris (CEDEIX) a A Coruña. "Volem ser una part essencial a l'entramat industrial del país", ha defensat Simón mig any després de presentar un pla estratègic que preveu un increment d'actius de 40.000 milions d'euros en els propers anys repartits entre grans empreses i altres de menys conegudes amb voluntat de créixer.

"El nostre propòsit és preservar la Fundació i donar-li els mitjans per poder continuar treballant", ha resumit Simón, que ha insistit en la importància del braç inversor per "impulsar" la indústria i el progrés econòmic d'Espanya. "No és progrés si no progressem tots", ha dit Simón, que ha definit el lideratge com "servir". "El nostre objectiu és impulsar el teixit industrial perquè això impacti en les persones, això és el que guia les nostres actuacions en tot el pla estratègic", ha completat Simón després de les importants inversions de Criteria en Puig, ACS, Naturgy i Telefónica.

A més, ha recordat "la novetat del pla estratègic" en l'aposta en empreses menors que les ajudi "a créixer". "Això no vol dir que en qualsevol moment no puguem sortir quan ja creguem que hem complert els nostres objectius", ha completat

Simón ha assegurat que Espanya "està mancada de capital que vulgui entrar en la indústria" i ha defensat que són les pimes i les empreses estratègiques les que "donen qualitat en la feina, que proporciona talent, estabilitat i progrés".

"En una etapa com la que tenim avui, que és la de la tecnologia, el lideratge també crec que ha de comprendre com utilitzar aquesta tecnologia, com implantar-la, però sobretot des d'un punt de vista humà. En les nostres inversions procurem que cadascuna de les nostres empreses tingui perfectament el coneixement que les persones han d'estar en el centre", ha agregat.

"Lideratge és servir"

Al costat de Simón, s'asseia a la taula de Héctor Flórez, president de Deloitte España, que ha definit el seu model de lideratge "humanista" per a les empreses". "Els líders han de crear un entorn favorable al canvi, que les persones no se sentin amenaçades i que siguin capaços d'il·lusionar", ha dit.

A més de "construir narratives" i "comunicar molt perquè la transformació genera fatiga", Flórez ha ressaltat la importància que els líders "sentin la responsabilitat de deixar un llegat i siguin conscients del valor del passat.

"Un bon líder ha de saber treure el millor de cada persona i fomentar cooperació i treball en equip", ha dit, així com ha reconegut la importància de "celebrar" els avenços fins i tot abans que acabin i d'un lideratge "poc jeràrquic, on sapiguem fer les preguntes que fomentin el debat". "Les nostres empreses estan plenes de líders i hem de buscar el lideratge compartit", ha afegit.