Antoni Pont, president d'honor de Borges Group, el conglomerat agroalimentari que va crear el seu avi, considera que l'èxit de la companyia prové dels valors empresarials que l'han sostingut al llarg dels anys i de "la reinvenció permanent" que ha garantit la seva continuïtat i rendibilitat. Tant és així que Borges Group va facturar 850 milions d'euros el 2024, complint amb el full de ruta que s'ha marcat per incrementar el negoci dins els 1.000 milions el 2028 i ha aconseguit un resultat operatiu (ebitda) de 40 milions.
Pel camí, el 2024 també, el grup va decidir desfer-se de la divisió agrícola, fins al punt d'aprovar l'exclusió de borsa de la societat BAIN. Perquè la decisió que havien pres per fomentar la integració vertical des de les plantacions a la comercialització "vam concloure que era un procés que esdevenia molt llarg i amb unes rendibilitats a llarg termini", segons ha reconegut Pont aquest dijous en una trobada amb empresaris de la patronal Aijec. Per la qual cosa, ara s'ha pres la decisió d'aplicar una altra estratègia que demana fomentar l'àrea industrial i de comercialització a escala mundial, no en va l'exportació representa el 70% del negoci. I dins d'aquest pla s'inclou la diversificació, incorporant productes complementaris, ha reconegut Antoni Pont, tot advertint que "ara ja no estic en la gestió directa de la companyia".
La companyia fa anys que va optar per la professionalització dels òrgans de direcció i va deixar pas a la quarta generació de la família -"són 14 hereus de 4 branques familiars", ha destacat Pont- que s'han quedat en la categoria d'accionistes i un representant de cada branca familiar té un lloc en el consell d'administració, juntament amb el conseller delegat del grup, David Prats. Des d'allà es té cura que "la companyia segueixi creixent per mitjà de la diversificació, la internacionalització i l'esperit de marca", ha dit el seu president.
Antoni Pont ha fet un repàs dels valors que comparteixen tots els accionistes de la companyia que pertanyen "a una nissaga pagesa i que són fidels a les arrels de la terra". "Jo vaig seguir els consells del meu pare que defensava que a la vida és important definir-te pel que ets", i mantenir-se "en l'ètica i el treball".
Voluntat de ferro i dutxa freda
L'hereu més gran és un dels quatre membres de la tercera generació, té 90 anys, i fa gala de "tenir una voluntat de ferro" i "ambició, però amb valors". Una voluntat de ferro que fa que "mai hagi conegut l'aigua calenta per dutxar-me", ha dit davant d'un amable auditori que somreia en escoltar com emfatitzava que un altre dels consells del seu pare va ser fer cada dia la migdiada, "i jo la faig de pijama i dutxa freda".
També ha tingut paraules per ressaltar els valors que imperen a la companyia familiar. El principal: el talent que ha de tenir l'empresa i saber promocionar-lo, "perquè el factor humà és el que diferencia una empresa". De fet, "comença per un mateix" i cal que "sàpigues de què ets capaç. La seva recepta: si saps què ets i aspires a treballar en allò que serveixes, amb actitud positiva per projectar les teves virtuts, tindràs èxit.
En el vessant d'empresari, Antoni Pont considera que és important assumir riscos; córrer riscos per assolir objectius. També prendre's els fracassos com una nova oportunitat i ha insistit en el fet que "no tenir èxit no ha de servir per desqualificar a un empresari; si caus i t'aixeques i tires endavant és notori", ha conclòs. Com a exemple, Pont ha posat la decisió que va prendre la família el 1996, quan un incendi va desbastar la fàbrica de Reus, i "vam decidir construir-ne una de nova i millor".