La societat d'Antonio Catalán, ACHM Hotels By Marriott, invertirà 100 milions d'euros en una desena d'hotels aquest 2024 en destins com Madrid, Roma, Lisboa, Sevilla, València, Torí, Verona o l'Algarve. Catalán ha presentat aquest dimecres la renovació de l'antic AC Cusco a The Westin Cuzco, amb una inversió de 17 milions d'euros, que s'afegeix als altres dos que té a Espanya aquesta ensenya, a Marbella i València.

Dels 100 milions d'euros d'inversió, la meitat aniran destinats a hotels nous i uns altres 50 milions a renovacions d'altres ja existents. L'hotel acabat de reformar s'afegeix als més de 90 establiments hotelers gestionats sota les diferents marques del grup Marriott International per ACHM a Espanya, Itàlia i Portugal. ACHM (en la que Antonio Catalán controla el 80% de l'accionariat i Marriot el 20% restant) gestiona més de trenta marques del grup Marriott International, i és soci exclusiu al mercat europeu.

"Espanya no pot aguantar 15 milions de turistes més"

Catalán ha criticat la política d'atracció de turistes perquè Espanya "no pot aguantar 15 milions de turistes anuals més" i ha defensat que "ens falta preu i ens sobren clients". No obstant això, ha assenyalat que les arribades de turistes internacionals creixen entre un 17% i un 18% i l'ingrés entorn d'un 28%, i "aquest camí està bé". Tanmateix, s'ha mostrat molt en contra del "disbarat" dels pisos turístics, dels que a Madrid n'hi ha uns 15.000 i només 1.000 són legals, i ha defensat que aquests allotjaments han d'estar en edificis destinats exclusivament a aquesta finalitat i no en comunitats de veïns.

Per això, un dels projectes en els quals treballa ACHM és un edifici complet de 80 apartaments a Madrid i es plantegen crear una submarca per operar en aquest segment en províncies. Segons el seu parer, els alcaldes són "els directors comercials" de les ciutats i, en aquest sentit, ha recolzat la política de Francisco de la Torre (PP) a Màlaga; a l'alcalde de Vigo, Abel Caballero, (PSOE) i a Jaume Collboni (PSC) a Barcelona, on veu un "canvi molt positiu. El color polític ens és igual".

Diversificació del turisme

El Banc d'Espanya, per la seva part, apunta a una certa diversificació temporal i geogràfica, tant en destinació com en origen dels fluxos turístics internacionals cap a Espanya que, en els anys previs a la covid, es va caracteritzar per una elevada concentració en els mesos d'estiu i en quatre comunitats autònomes. Prop de la meitat dels turistes que venien a Espanya al llarg de l'any ho feien a l'estiu; les Canàries, les Balears, Catalunya i Andalusia rebien entorn del 80% del flux total; i predominava el turisme internacional de proximitat, ja que els principals països emissors eren el Regne Unit, França o Alemanya.

En el període més recent, l'increment de les arribades ha estat més acusat en els mesos de tardor i hivern, la qual cosa apuntaria a una certa diversificació temporal segons un article publicat aquest dimecres al Butlletí Econòmic de Banc d'Espanya. L'octubre, el novembre i el desembre de 2023 es van produir augments del 10%, 16% i 25% respecte als mateixos mesos del període 2016-2019, davant el cas dels d'estiu, en què se situarien un 1% per sobre. Així mateix, les arribades de turistes en el primer trimestre de 2024 van superar L voltant d'un 22% les corresponents als mateixos mesos del període 2016-2019.