La Comissió Europea ha acceptat aquest dijous el compromís d'Apple de donar accés als seus rivals a la seva tecnologia de pagament a distància o contactless, la qual cosa suposa a la pràctica que la multinacional evitarà la multa a què s'enfrontava per abús de posició dominant al mercat europeu. L'Executiu ha donat per bones i ha fet legalment vinculants les cessions ofertes el gener d'aquest any per l'empresa liderada per Tim Cook per convèncer les autoritats comunitàries i esquivar així la sanció.
La investigació se centrava en l'accés que Apple permet als seus telèfons mòbils i tauletes a la tecnologia NFC (Near Field Communication), que facilita els pagaments ràpids en botigues i altres establiments, apropant a pocs centímetres el dispositiu mòbil a la terminal de pagament. La conclusió preliminar del departament que dirigeix Margrethe Vestager apuntava que la multinacional nord-americana estava vulnerant les normes europees de competència impedint l'accés dels seus rivals a aquest sistema de pagament, la qual cosa suposava un abús de posició dominant.
Nova investigació a Apple
A finals de juny, la Comissió Europea va anunciar que havia obert una investigació en profunditat contra Apple en concloure en una anàlisi preliminar que la botiga digital del gegant tecnològic nord-americà incomplia la Llei de Mercats Digitals de la Unió Europea. En paral·lel, Brussel·les també va obrir un nou procediment per incompliment contra Apple -el tercer en total- perquè sospitava que "els seus nous requisits contractuals per a desenvolupadors d'aplicacions de tercers i botigues d'aplicacions" també incomplien la normativa comunitària, segons va indicar la Comissió Europea.
Un bilió de capitalització
La multinacional tecnològica nord-americana Apple repeteix aquest any i per tercer any consecutiu com la marca més valuosa del món i es converteix en la primera que supera el bilió de dòlars de capitalització, segons les dades de l'edició de 2024 de la llista Kantar BrandZ de les 100 marques amb més valor. La valoració de la multinacional s'ha situat concretament en 1.015.900 milions de dòlars, la qual cosa ha suposat un augment del 15% respecte a les dades de l'any precedent, segons les xifres d'aquesta llista elaborada per la consultora Kantar. Després d'ella se situen altres gegants tecnològics com Google, Microsoft i Amazon. En el cas de les marques espanyoles, únicament Zara (una de les marques del grup tèxtil Inditex) està dins aquesta classificació que recull les 100 marques més valuoses i escala a la posició 70 del rànquing, després de pujar 24 llocs en augmentar el 47% la seva valoració.
En total, el valor de les 100 marques que s'inclouen en aquesta llista ascendeix a 8,3 bilions de dòlars, que suposa un creixement del 20% respecte a les xifres de l'any anterior i se situa a prop del màxim obtingut el 2022 de 8,7 bilions de dòlars.