El gegant tecnològic Apple suspendrà la seva publicitat a la xarxa social X (abans Twitter), afegint-se a les decisions similars adoptades per altres empreses i institucions, després d'un polèmic comentari del seu propietari, Elon Musk, sobre les comunitats jueves, segons va informar aquest divendres el medi Axios. Empreses com Disney, Warner Bros, IBM o Lionsgate, i fins i tot institucions com la Comissió Europea, també han decidit en les últimes hores suspendre la seva publicitat a X després que dimecres Musk donés el seu suport a un missatge amb al·lusions a una teoria de la conspiració sobre els jueus que va ser condemnat aquest divendres com a antisemita i racista per la Casa Blanca.
Aquest divendres, el gegant de l'entreteniment Disney també es va afegir a les companyies que han posat en pausa les seves campanyes a la plataforma. Així mateix, la cadena Comcast i NBCUniversal, i els estudis Paramount i Warner Bros. Discovery, que posseeix al canal de televisió CNN, van suspendre la seva publicitat a la xarxa social, recorda l'Agència EFE.
Segons Axios, la decisió d'Apple, que és un dels grans anunciants a X, es produeix després de la polèmica causada per aquesta interacció de Musk i també pel posicionament dels anuncis del fabricant d'iPhone a prop de continguts d'"extrema dreta", assenyalat en un informe recent. Musk va respondre dimecres a un missatge d'un usuari a la xarxa social que deia que "les comunitats jueves han estat impulsant exactament el tipus d'odi dialèctic contra els blancs que, segons afirmen, volen que la gent deixi d'utilitzar contra ells".
El missatge de l'usuari també al·ludia a una teoria de la conspiració que defensa que els jueus han donat suport a l'arribada de població no blanca als països occidentals; teoria a què donava suport l'home que va atemptar el 2018 contra una sinagoga a Pittsburgh i va matar 11 persones. "Has dit la pura veritat", va contestar Musk a aquest usuari.
Dijous, un dia després del comentari, l'ONG de tendència progressista Media Matters for America va publicar un article que exposava que els anuncis publicitaris de grans marques com Apple, Bravo, Oracle, Xfinity i IBM s'han estat veient a prop de missatges "pronazis" a X; Musk, en un missatge a la seva xarxa social després de la publicació de l'article, va dir que Media Matters "és una organització malvada".
En paral·lel, un grup de 164 "líders jueus", incloent rabins, artistes i acadèmics de "diverses ideologies", van emetre un comunicat denunciant l'"antisemitisme a X", acusant Musk de "propagar-lo" i exigint a aquestes grans empreses que deixin de finançar-lo.
Posteriorment, IBM va anunciar que suspenia la seva publicitat "mentre investiga aquesta situació completament inacceptable", i Lionsgate va indicar a mitjans a través d'un portaveu que també la retiraria; Així mateix, la Comissió Europea va demanar aquest divendres als seus serveis de suspendre les seves campanyes publicitàries a X per les preocupacions entorn de la "desinformació", però la mesura sembla tenir particular relació amb la guerra entre Israel i Hamàs, indica el medi Politico.
Enmig de l'enrenou causat per la interacció de Musk, la principal executiva de X, Linda Yaccarino, va dir el dijous que l'empresa ha estat "extremadament clara sobre els seus esforços per combatre l'antisemitisme i la discriminació", però no es va referir al seu cap en cap moment.