Els serveis ferroviaris de Renfe disposen, com tota empresa pública o privada, d'una normativa ferroviària en matèria de reclamació per danys o molèsties causades en retards i, especialment, cancel·lacions de viatges. El més important és conèixer el termini de sol·licitud d'indemnització. D'aquesta manera, podràs sol·licitar la indemnització una vegada passades 24 hores des de l'arribada del tren. I, alhora, comptes amb un màxim de 3 mesos des de la data del viatge per sol·licitar la indemnització.
Serveis comercials
Amb aquestes condicions, les resolucions canvien depenent del tipus de trajecte. El més freqüent és el de servei comercial. Tots els serveis comercials (AVE, Avlo, Alvia, Euromed, Intercity i trens de Llarga Distància) estan subjectes a les següents indemnitzacions:
- Retard igual o superior a 60 minuts: devolució del 50%
- Retard superior a 90 minuts: devolució del 100%
- AVE Internacional entre Espanya i França:
- Recorregut interior espanyol:
- Retard igual o superior a 60 minuts: devolució del 50%
- Retard superior a 90 minuts: devolució del 100%
- Recorregut interior francès:
- Retard superior a 30 minuts: devolució del 25%
- Retard superior a 120 minuts: devolució del 50%
- Retard superior a 180 minuts: devolució del 75%
- Recorregut internacional (entre Espanya i França):
- Retard superior a 30 minuts: devolució del 25%
- Retard superior a 120 minuts: devolució del 50%
Com demanar una indemnització?
A partir d'aquí, el reembors es produeix de la següent manera. Si has viatjat en algun dels nostres trens AVE o Llarga Distància nacionals i has tingut un retard en l'arribada del teu tren, Renfe t'ofereix tres opcions per rebre la teva indemnització:
- Devolució de l'import corresponent en la mateixa forma de pagament en què vas adquirir el teu bitllet. Disponible en tots els serveis.
- Devolució de l'import corresponent més un 50% addicional en un codi de descompte canviable per a un altre bitllet de tren del mateix import o superior. Tindràs un màxim de 6 mesos per a la compra del nou bitllet des de l'obtenció del codi de descompte. El nou bitllet no admet canvis, el pots anul·lar sense recuperar el codi descompte. Opció no disponible per a serveis AVLO i trens en trajecte internacional.
- Si ets client del programa de fidelització Más Renfe: devolució de l'import corresponent a Renfecitos (punts Renfe) més un 100% addicional. Tindràs un termini de 3 anys per redimir aquests punts. Opció no disponible per a serveis AVLO i trens en trajecte internacional.
D'altra banda, el reembors es realitzarà en la mateixa manera de pagament utilitzada per a la compra del bitllet. La sol·licitud també admet diferents canals:
- Si elegeixes la devolució de l'import en la mateixa forma de pagament, podràs sol·licitar-la en renfe.com (excepte pagament en metàl·lic), en punts de venda i atenció al client de les estacions o en l'agència de viatges emissora dels bitllets.
- Si tries la devolució en un codi de descompte per al pròxim viatge, sol·licita-la en renfe.com. Aquesta opció està disponible per a bitllets adquirits amb targeta de crèdit/dèbit, Bizum, PayPal o metàl·lic (no aplicable a bitllets adquirits amb Renfecitos). Opció no disponible per a serveis AVLO i trens en trajecte internacional.
En aquest cas comptes amb un màxim de 3 mesos des de la data del viatge per sol·licitar la indemnització i un màxim de 6 mesos per a la compra del nou bitllet des que hagis obtingut el codi de descompte.
- Si tries la devolució a Renfecitos (punts Renfe), sol·licita-la en renfe.com. Aquesta opció està disponible per a bitllets adquirits amb targeta de crèdit/dèbit, Bizum, PayPal o metàl·lic (no aplicable a bitllets adquirits amb Renfecitos). Opció no disponible per a serveis AVLO i trens en trajecte internacional.
- Els Renfecitos s'abonaran directament al teu compte i disposes d'un màxim de 3 mesos des de la data del viatge per sol·licitar la indemnització i un màxim de 3 anys per al consum dels punts.
- Per a indemnitzacions per retard en bitllets integrats, la sol·licitud d'indemnització per retard sobre els bitllets integrats es realitzarà exclusivament en punts de venda i atenció al client de les estacions.