Cada dia es produeixen retards, cancel·lacions de vols, pèrdues de maletes... el que porta a milers de passatgers a reclamar o presentar una queixa davant de l'aerolínia o als aeroports des d'on es vola. A Espanya hi ha dos aeroports que concentren el 32% d'aquestes reclamacions. Al capdavant hi ha el de Madrid-Barajas i en segon lloc, el de Barcelona-El Prat, que a més repeteixen un any més com els aeròdroms que més queixes reben per part dels passatgers.

Segons les dades de Reclamio, empresa especialitzada a gestionar les reclamacions dels passatgers aeris, el 19% de les queixes corresponen a l'aeroport Adolfo Suárez Madrid-Barajas i el 13% al de Josep Tarradellas Barcelona-El Prat. En ambdós casos, això suposa un menor volum de reclamacions respecte al 2023, quan Madrid va copar el 35,5% de les queixes i Barcelona el 20%. Entre altres motius, perquè l'estiu passat va viure diverses jornades de vagues que aquest any no s'han produït.

Entre els principals motius de reclamacions, explica Reclamio, estan les vagues i les incidències organitzatives en alguns aeroports. Però en el nombre de reclamacions també influeix el volum de passatgers que passen per cada aeròdrom i precisament aquests dos són els de més trànsit a Espanya. Segons xifres de Aena, el mes de juny van passar per l'aeroport de Madrid 5'8 milions de persones i uns altres 5'1 milions pel de Barcelona.

Així mateix, el de Palma de Mallorca va rebre uns altres 4'2 milions al juny; el de Màlaga uns altres 2,4 milions; I el d'Alacant, 1'8 milions. Sent aquests cinc aeroports el que acumulen més queixes aquest 2024. Les dades de Reclamio recullen que a les dues grans ciutats espanyoles els segueixen a més distància els aeroports de Palma de Mallorca (5%), Tenerife Nord (4%) i Gran Canària Las Palmas (4%). A continuació, en el rànquing d'aeroports espanyols amb més reclamacions se situen Màlaga (3%) i Bilbao (3%).

Fora d'Espanya, els aeroports europeus en els quals Reclamio tramita més queixes són Paris Orly (9%), Lisboa Humberto Delgado (6%) i Lió-Saint Exupéry (3%). Les reclamacions engloben tant les queixes motivades per retards i cancel·lacions de vols, incloent l'overbooking, com la pèrdua o el mal als equipatges dels passatgers, expliquen.

L'equip de Reclamio ha elaborat aquest rànquing comparant les xifres amb les reclamacions de l'any anterior i conclou que els quatre amb més reclamacions aquest 2024 han baixat les queixes respecte a 2023. Doncs Madrid, que encapçala la llesta pansa del 35,5% al 19%; A Barcelona baixen del 20% al 13%; Així mateix, a Palma de Mallorca passen del 9% al 5%; I a l'Aeroport de Tenerife Nord passen del 5% al 4%.

Mentre que en el dels Palmes de Gran Canària es mantenen ambdós anys en el 4%. Igual com en Màlaga i Bilbao, que se situen en el 3% cada un i cada any. Mentre que baixen a Alacant del 3% al 2%. I es mantenen en Lanzarote i València en el 2%.