Les primeres unitats del Cupra Tavascan han començat a arribar a Espanya des de la Xina, on es fabriquen en una factoria que el Grup Volkswagen té en el gegant asiàtic. Encara que el model pertany a un grup europeu i s'ha desenvolupat íntegrament a Espanya, se'ls aplica l'aranzel com si fos fabricat per una empresa xinesa. Si finalment la Comissió Europea no troba una solució per als models elèctrics europeus muntats a la Xina, el Grup Seat ha d'enfrontar un seriós problema.

Wayne Griffiths, CEO del grup Seat i de les seves dues marques -Cupra i Seat-, ha comentat aquest dimarts que, d'una banda, es posa en risc tot el projecte Tavascan, el primer SUV elèctric de Cupra que, amb 4,64 metres de llarg, es col·loca en el segment alt i, per un altre, també els bons resultats econòmics del grup aconseguits en el primer semestre, un rècord històric que, potser, no es mantingui per al conjunt de l'any si la Comissió Europea no troba una solució per als models elèctrics de fabricants europeus fabricats a la Xina,

I les negociacions són intenses. La Comissió Europea va decidir, seguint l'empremta dels Estats Units, imposar un 38% als cotxes elèctrics que vengen de la Xina, sense distincions. Després de les converses del grup Volkswagen i d'altres grups europeus amb el mateix problema com Mercedes, la Comissió Europea ha optat per suavitzar del 38% al 21% l'aranzel als elèctrics europeus fabricats en aquest país asiàtic. La paradoxa és que els Tesles produïts en les plantes xineses del fabricant d'elèctric nord-americà han aconseguit que l'aranzel es redueixi al 9%. Menys de la meitat del que, en teoria, haurà d'afrontar el Cupra Tavascan.

10.000 euros per cotxe

"Això suposarà un sobre cost d'uns 10.000 euros; és a dir, es perdrien 10.000 euros per cada Tavascan que es vengui a Europa", ha explicat Grifthfts. Una cosa inviable a mitjà termini. Tanmateix, el projecte es basa en la fabricació a la Xina, la qual cosa permetria al nou SUV de Cupra ser competitiu en aquest segment. Però si ha d'encarir en 10.000 euros, els comptes no surten en el Grup Seat. Seria inviable condicionar una factoria a Europa per assumir la seva fabricació, ja que suposaria duplicar les inversions.

Per aquesta raó, des del grup Seat, el Volkswagen, es mantenen constants reunions amb la Comissió Europea perquè continuï flexibilitzant els aranzels als cotxes europeus. Fins on? El responsable de Seat és clar: a un aranzel zero per als cotxes d'empreses europees que s'hagin dissenyat i desenvolupat íntegrament a Europa. Per això, també han portat les seves propostes al Govern espanyol, perquè s'afegeixi a l'alemany i es modifiqui la política dels aranzels xinesos.

Si no és així, fonts del grup assenyalen que no hi ha un pla B. De moment, el llançament del Tavascan que engega aquests dies, es mantindrà amb els preus previstos, d'uns 50.000 euros, encara que al web de Cupra es redueixen a 40.000 amb condicions de finançament. Si la CE mantingués un cost del 21% a la duana, el preu s'incrementaria en aquests 10.000 euros. Però no tot està perdut.

Les converses continuen obertes i, des de la Comissió Europea, assenyalen que el 21% no és una xifra tancada. No obstant això, el Tavascan té en contra que s'ha començat a fabricar en la planta de Volkswagen a la Xina fa uns mesos, durant Brussel·les anunci els aranzels als cotxes xinesos. No així, els Tesles que ja muntaven abans, la qual cosa ha permès a l'empresa d'Elon Musk començar a negociar abans. Griffiths és optimista: "les primeres converses amb la Comissió Europea i el Govern espanyol han anat bé".

El màxim directiu del Grup Seat ha aclarit que hi ha diferents alternatives. La que s'està intentant és que es doni un tracte especial als models europeus afectats, si és possible amb una exempció total de l'aranzel que finalment s'estableixi. Si la batalla es perd, l'única solució que queda al Grup és assumir una baixada de preu de Tavascam i assumir el cost de l'impacte contra el compte de resultats.

Electrificació de Martorell

Però si la preocupació pel projecte Tavascan, també preocupa, i molt, que el mercat dels elèctrics continuï sense arrencar. Preguntat per si hi ha preocupació en Seat per l'anunci d'acomiadaments en factories del Grup Volkswagen a Alemanya, Griffiths ha assenyalat que atesa la situació de Seat, és un problema que no els afecta. "El que sí que ens preocupa és que el mercat dels elèctrics no acabi d'arrencar, ja que hem invertit molt a Martorell per començar a fabricar l'any vinent el nou Raval elèctric i altres d'elèctrics del grup, en concret un Audi, que es posaran a la venda per uns 25.000 eurow.

Respecte a l'electrificació de Seat, el CEO del grup ha assenyalat que haurà d'esperar, ja que el model de 20.000 euros anunciat pel grup alemany s'hauria de llançar sota la marca Seat, però l'elecció ha recaigut sobre un Skoda. "Això no significa que Seat es quedi sense models elèctrics, però hauran d'esperar. Primers haurem de veure com funciona la plataforma on pujarà el Raval, per plantejar-nos una segona plataforma.