La Unió Europea ha imposat definitivament des d'aquest dimecres, 30 d'octubre, els aranzels al cotxe elèctric xinès que va introduir provisionalment el juliol passat per un període de cinc anys després de constatar el perjudici per a la indústria europea de les subvencions il·legals de Pequín als seus productors. La mesura té efectes econòmics per al grup Seat, ja que el SUV totalment elèctric de la gamma Cupra, el Tavascan, està subjecte a un aranzel del 20,7% en estar fabricat en una planta del grup Volkswagen a la Xina.

"L'objectiu és aconseguir una competència lleial i la igualtat de condicions, i aquest principi ha guiat la nostra actuació", van defensar aquest dimarts fonts comunitàries, que asseguren que s'ha pres aquesta mesura "per compensar les subvencions concedides als productors" xinesos, encara que la UE espera que el comerç "continuï fluint, però a un nivell just". "Creiem que aquests aranzels repercutiran positivament en la nostra indústria per facilitar la transició ecològica", van agregar.

Tavascan

A diferència d'altres models procedents de la Xina -de marques del país, però també europees com BMW o nord-americans com Tesla- el Tavascan del grup Seat no ha hagut de pagar de moment aranzels, ja que la seva construcció es va iniciar posteriorment de l'entrada temporal dels aranzels al juliol. Fonts del grup automobilístic espanyol confirmen a On Economía que el 20,7% es començarà a aplicar ara i que els Cupra Tavascan que s'han venut de moment, no han hagut d'abonar en duanes l'aranzel. I, des d'agost, quan van començar els lliuraments han matriculat 393 unitats, 223 al setembre. Aquestes mateixes fonts assenyalen que, en qualsevol cas, l'aranzel no té caràcter retroactiu i, per tant, no s'aplicarà al Tavascan demanats anteriorment, només aquells que comencin a sol·licitar-se des d'aquest dimecres.

El model Cupra Tavascan, el primer SUV elèctric de la marca.
El model Cupra Tavascan, el primer SUV elèctric de la marca.

Des del grup mostren el seu malestar i perplexitat, perquè un cotxe dissenyat completament en la Unió Europa -concretament a Espanya- i d'una marca europea tingui un aranzel més alt que models fabricats igualment a la Xina pels fabricants del país o fins i tot de tercers països com a Tesla. En concret, la Comissió Europea ha establert un aranzel del 18,8% per als models de Geely (Volvo, Lynk&Go, Polestar o Geely) del 17% per als de ByD i per als Model 3 i Model Y que Tesla fabrica a la Xina i s'exporten a la Unió Europea, es rebaixa l'aranzel al 7,8% (davant el 9% inicialment estimat). El Tavascan de Seat i altres models europeus igualment muntats a la Xina, però amb destinació al mercat comunitari, hauran d'abonar un 20,7%, el mateix de resta d'empreses que hagin cooperat en la investigació duta a terme per la Comissió Europea per determinar les subvencions que reben els fabricants xinesos del govern d'aquell país.

El CEO del grup Seat i president de les marques Seat i Cupra, Wayne Griffiths, ha advertit que en cas de mantenir-se l'aranzel, l'estratègia per al Tavascan quedarà en dic sec i que perillaran els resultats del grup per a aquest any i especialment el pròxim. No obstant això, fonts del conglomerat automobilístic de Martorell, assenyalen que les converses amb la CE continuen obertes. En realitat, l'aranzel definitiu serà més gran, ja que al 20,7% addicional aprovat ja per Brussel·les, s'ha de sumar el 10% genèric que abonen tots els cotxes fabricats a la Xina (elèctric i no elèctrics) que es comercialitzen en algun país comunitari. En total, cada Tavascan que es vengui a Europa tindrà un sobre costos per aranzels del 30,7%.

Aranzels

Brussel·les va fer el primer pas a l'estiu per aplicar un gravamen de fins i tot 35,3% sobre els vehicles xinesos de bateria elèctrica per compensar els "ajuts il·legals de Pequín" que permetien als fabricants del país asiàtic produir a "preus molt més baixos que els seus rivals europeus", informa EP. I aquest dimecres, després de diversos retards, s'ha completat el procés, establint les noves tarifes que s'afegeixen al 10% que ja aplica la UE a les importacions de cotxes xinesos. Per tant, en el cas dels elèctrics, hauran d'abonar un 45,3% (10% de l'aranzel genèric més el 35,3%) per a alguns dels fabricants, que entrarà en vigor aquest dimecres, encara que inicialment estava prevista la seva posada en marxa un dia més tard, aquest dijous.

Tesla Model 3
Tesla Model 3

La proposta definitiva, que s'aplicarà des d'aquest dimecres, ha revisat lleugerament alguns dels percentatges que s'imposaran amb SAIC -el fabricant més gran del país- i els productors que no han cooperat durant la investigació que hauran d'abonar un gravamen del 35,3% (davant el 36,6% inicial). Li segueixen Geely (18,8%), BYD (17%) i Tesla amb un 7,8% (davant el 9% inicialment estimat), situació que indigna especialment en Seat.

Negociacions obertes

Com ressalten les fonts del grup automobilístic propietat de Volkswagen, Brussel·les insisteix que el diàleg tècnic continua obert sobre els compromisos en matèria de preus amb les autoritats xineses per buscar una solució "alternativa" i fonts comunitàries van explicar que si s'arriba a un acord els aranzels es podran suspendre amb aquells productors que assumeixin les condicions acordades.

De manera general, el gravamen té una aplicació de cinc anys encara que podrà suspendre's en cas d'acord, per la qual cosa les mateixes fonts assenyalen que l'"impacte final dels aranzels dependrà de les autoritats xineses".