Dia va finalitzar el 2023 amb unes vendes brutes (excloent la venda de les més de 200 botigues a Alcampo) de 7.649,7 milions d'euros, un 19,4% menys que al tancament de l'exercici anterior. El principal motiu del descens de la facturació té a veure amb la situació econòmica a l'Argentina, segon mercat més gran per al grup. La devaluació del peso argentí ha provocat que les vendes al país s'hagin reduït un 53,5% en el conjunt de l'any i especialment en el quart trimestre, quan van caure un 62,1%.

D'aquesta manera, la companyia va aconseguir a l'Argentina unes vendes brutes sota ensenya de 1.886 milions d'euros. El grup de distribució destaca haver "consolidat la seva posició com el segon operador del mercat en l'àmbit nacional, i líder a la ciutat de Buenos Aires, malgrat el negatiu context macroeconòmic que ha llastat l'últim trimestre de l'any."

Dia destaca la tendència positiva del nombre de tiquets i la freqüència de compra, basats en l'estratègia de proximitat que ha dut a terme, "amb un avenç del 7,8% en l'últim trimestre de 2023". Tanmateix, destaca la companyia, "malgrat el bon acompliment operatiu, la contribució de l'Argentina a les vendes del grup ha patit un impacte negatiu a causa de la devaluació del tipus de canvi que va assolir el 142%" el quart trimestre de l'any en comparació amb el trimestre anterior.

Respecte al Brasil, el seu tercer mercat en importància després de vendre el seu negoci a Portugal per 155 milions, la companyia ha assenyalat que les vendes encara es veu "fortament afectades" pel context del mercat, afectat per la deflació alimentària que ha desencadenat un augment de la competència i en l'agressivitat promocional del sector retail. Així, en el quart trimestre, la venda bruta va aconseguir els 225 milions d'euros.

Espanya impulsa el negoci de Dia

No obstant això, la cadena de supermercats va millorar les seves vendes comparables a escala global un 3,1%, especialment pel bon comportament del negoci a Espanya. La facturació bruta sota ensenya del grup al país va assolir els 4.855,8 milions d'euros (+9,4%), dels quals 1.246 milions es van registrar en el quart trimestre de l'any, 6,3% més que el 2022.

En termes comparables, les vendes a Espanya van millorar en un 10,7% les registrades l'any anterior i van ser un 7,1% superiors en el quart trimestre. "L'acompliment a Espanya consolida l'avenç de la seva quota de mercat a superfície comparable i ratifica la solidesa de la transformació iniciada en 2019", destaca l'empresa.

Així mateix, la companyia ha destacat l'alça del 26% en venda en línia de l'últim trimestre de l'any a Espanya, comparat amb el mateix període de 2022, i eleva al 4% la seva aportació a la venda neta impulsat pel llançament de la nova plataforma de 'ecommerce', amb la nova web dia.es l''app', que ha aconseguit captar a 5,8 milions de "clients fidelitzats".

“La transformació de Dia a Espanya és una realitat que ens ha donat l'impuls necessari per a aconseguir aquest gran resultat en vendes. Apostem per la proximitat, per oferir la possibilitat de fer una compra més fàcil i ràpida, en botiga i en línia, amb productes de la més alta qualitat, gràcies a la renovació total dels nostres productes a la Nova Qualitat Dia", assenyala Ricardo Álvarez, CEO de la companyia Espanya.

Transformació de botigues a Espanya i l'Argentina

Malgrat la caiguda en vendes, l'empresa destaca el bon comportament dels seus supermercats en el conjunt de l'any. "Grup Dia ha tancat un any clau, amb un molt bon acompliment en vendes que avala la confiança dels nostres clients i ratifica l'èxit de la nostra estratègia centrat en la proximitat. En un escenari d'incertesa com el que travessem, veiem amb claredat que l'aposta per la proximitat ens permet reforçar un compromís històric de Dia: ser un aliat de l'estalvi de les llars oferint-los un assortiment complet, de gran qualitat a preus assequibles", afirma Martín Tolcachir, conseller delegat de Dia.

D'altra banda, Tolcachir destaca fites de la companyia com la finalització del turnaround del negoci a Espanya i l'Argentina, accelerar el creixement del comerç electrònic i ampliar la xarxa de franquícies de la mà d'emprenedors locals, "peça clau en la nostra estratègia”. Complir aquest full de ruta, en un entorn macroeconòmic complex, “ha estat possible gràcies a la gran feina del nostre equip”, subratlla.

En l'últim trimestre de l'any, l'ensenya ha avançat en el desplegament de la seva proposta de valor amb 31 renovacions i 27 obertures. En total, durant 2023 s'han realitzat 523 remodelacions de botigues (289 a Espanya i 234 a l'Argentina) i 112 obertures (36 a Espanya i 76 a l'Argentina).

D'aquesta manera, al tancament de desembre el grup compta amb 2.880 botigues operant sota el nou model, un 73% de la xarxa (excloent les botigues *Clarel i les de Dia Portugal). Per país, Espanya compta amb 2.002 botigues operant sota el nou model, el 86% de la xarxa, mentre que l'Argentina en té 863, el 82% de la xarxa; i el Brasil 15 (3% del total.