La multinacional xinesa Chery i a l'espanyola Ebro acoblaran el seu primer vehicle "en qüestió de dies" a les instal·lacions de l'antiga Nissan, a la Zona Franca de Barcelona. Es tracta del model S700, un SUV -tot camí- de 4,5 metres de llarg que es comercialitzarà amb la marca Ebro i del qual des de fa setmanes s'estan fent presèries per preparar l'arrencada oficial, ja que ja es disposa de les homologacions tècniques per produir el nou model. D'entrada, en l'arrencada de la producció, la idea és assolir en els primers dies els 44 vehicles per tanda, han necessitat fonts sindicals.
Al principi, la producció hauria de començar aquest dilluns, 18 de novembre, segons van explicar a Efe els sindicats de la planta de Zona Franca al setembre, però EV Motors encara no ha donat oficialment una data concreta i s'ha limitat a apuntar el mes de novembre com a inici de la producció.
En l'ara anomenada Ebro Factory, el començament de la fabricació dels primers models d'Ebro es farà fins a finals d'any amb uns 150 empleats i a partir de 2025 anirà augmentant la plantilla, segons han explicat a Efe fonts dels sindicats, unes xifres ratificades per fonts de l'empresa EV Motors. Segons les últimes dades comunicades a la borsa, EV Motors compta actualment amb 728 empleats, 440 d'ells en Zona Franca i uns altres 288 en la planta de Montcada i Reixac (Barcelona).
Els plans d'Ebro preveuen produir més de 20.000 vehicles de la seva marca l'any que ve a la Zona Franca. La idea és que el segon model d'Ebro, el S800, comenci a fabricar-se al desembre. El S700 i el S800 són dos SUV de mida mitjana amb motoritzacions PHEV (híbrid endollable) i de combustió, que es fabriquen amb plataforma i tecnologies compartides amb Chery, i estan basats en el Chery Tiggo.
Semi acoblat a la Xina
L'inici de la fabricació es farà amb el format DKD (Direct Knock Down), és a dir, que el cotxe arribarà semi acoblat des de la Xina, si bé més endavant s'espera que es produeixi en CKD (Completi Knock Down), això és, que el cotxe vindrà desmuntat i això permetrà una càrrega de treball més important en la planta de la Zona Franca. En aquella segona fase es podran ja utilitzar instal·lacions de soldadura, pintura i muntatge que s'han rehabilitat a les instal·lacions de l'antiga Nissan.
En les comunicacions a la borsa, EV Motors ha recordat que el seu pla depèn de tancar l'any amb unes vendes netes per valor de 36 milions d'euros i amb un ebitda o benefici operatiu negatiu en 29 milions.
El passat 11 d'octubre, Ebro i Chery van firmar un acord pel qual la companyia xinesa controlarà un 40% de dues filials d'EV Motors, Ebro SUV i Hub Tech Factory.
La marca Omoda, de Chery, arribarà el 2025
Fruit d'aquesta col·laboració, la companyia xinesa que comercialitza els seus vehicles amb la marca Omoda volia acoblar el seu model Omoda 5 en l'últim trimestre d'aquest any i ser el primer vehicle en fabricar-se, però finalment es va acordar posposar-lo a 2025 i muntar-lo directament en CKD (Completi Knock Down), és a dir, produir-lo a Barcelona ja amb una línia completa de soldadura i de pintura.
Fa uns mesos, la direcció d'Ebro Factory va explicar als sindicats de la planta que la marca xinesa estava encara "tramitant l'homologació d'Omoda com a fabricant europeu, i que l'Omoda 5 elèctric començaria a produir-se a partir de setembre-octubre de 2025.
Ebro va assegurar llavors en un comunicat que els aranzels anunciats per la Comissió Europea als cotxes elèctrics xinesos, juntament amb les previsions optimistes de vendes dels models d'Ebro, havia comportat una reorientació de la producció.