El servei de handling d'Iberia ha convocat una vaga durant el cap de setmana de Reis, els dies 5,6 i 7 de gener, que afectarà 444 vols i més de 45.600 passatgers. La reunió d'ahir no va desencallar el desacord entre companyia i treballadors i aquest divendres arrenca la vaga tal com estava previst. Un 80% dels afectats, 36.621 passatgers, ja han estat ressituats i la companyia també ha anunciat que reemborsarà el bitllet a un altre 10% que ho ha sol·licitat, uns 4.900 passatgers. Els clients que vulguin sol·licitar canvis encara poden fer-ho a la pàgina web de la companyia o a través de l'agència de viatges amb qui hagin reservat el vol.

El director corporatiu d'Iberia, Juan Cierco, ha lamentat que la companyia s'hagi vist obligada a cancel·lar aquests vols i ha assenyalat que "encara que es produeixi una desconvocatòria a última hora, seria impossible reprogramar-los", a causa de la "complexitat tècnica" que ja no donaria marge.

Els treballadors que s'encarreguen del trasllat de passatgers, gestió d'equipatge facturat i assistència a les aeronaus convocats a vaga per UGT i Comissions Obreres ascendeixen a 8.000, i arriba perquè els sindicats demanen a la companyia que eviti la subrogació d'empleats, tal com va quedar assignat després del concurs d'Aena del mes de setembre passat. Els treballadors subrogats perden el paraigua d'Iberia i els treballadors demanen continuar assumint aquest servei en tots els vols de IAG. A continuació, ON ECONOMIA ofereix la llista de vols cancel·lats per la vaga publicada per Iberia.

 

 

La protesta arribarà a 29 aeroports espanyols, entre els quals hi ha El Prat i Barajas, a Barcelona i Madrid i afecta vols nacionals. La llista completa d'aeroports afectats és la següent: A Coruña, Alacant, Astúries-Oviedo, Barcelona, Bilbao, Fuerteventura, Gran Canària, Granada, Eivissa, Jerez de la Frontera, Lanzarote, La Palma, Madrid, Melilla, Menorca, Múrcia, Màlaga, Palma de Mallorca, Pamplona, Sant Sebastià, Santa Creu de la Palma, Santander, Santiago de Compostel·la, Sevilla, Tenerife Nord, Tenerife Sud, València i Vigo.

Els treballadors ja havien convocat vagues per al pont de desembre i Nadal que van ser posposades davant de la possibilitat d'arribar a un acord que finalment no ha arribat.

UGT, CCOO, USO i Comité Intercentros han cridat a la vaga els treballadors d'aquesta filial d'Iberia després que la companyia perdés la llicència d'operador a vuit dels grans aeroports en l'últim concurs d'Aena.

Segons el conveni, aquests empleats estarien subrogats a la nova companyia adjudicatària i els sindicats temen que això pugui provocar una minva en els drets laborals dels quals ara gaudeixen els treballadors d'Iberia. Per això, han sol·licitat a la companyia en nombroses ocasions que s'aculli a l''autohandling' i mantingui així gran part de la seva plantilla, el que la companyia considera inviable.

Es tracta de la tercera convocatòria de vaga que els sindicats llancen per a aquests treballadors després del concurs. Les dues primeres, datades per al pont de desembre i principis de Nadal van ser desconvocades amb el compromís de continuar negociant.

Possibles reclamacions

L'empresa especialitzada en reclamacions per a consumidors reclamador.es ha elaborat per a l'ocasió un document amb els drets que té un passatger davant d'un vol que pugui patir cancel·lacions i retards per la vaga. El primer de tots és el dret a rebre atenció, i això implica menjar, beguda o allotjament si la demora del vol és de més de dues hores. Aquests drets no s'apliquen a les reubicacions de vols, sinó a les possibles demores que pugui generar la vaga en els vols assignats definitivament.

En segon lloc, si la vaga provoca retards de més de tres hores, els damnificats tenen dret a rebre una indemnització d'entre 250 euros i 600 euros, en funció de si la distància és menor de 1.500 km (250 euros) o major.

En tercer lloc, i això va a part de la indemnització, si el passatger decideix no volar en un viatge alternatiu que la companyia li ofereixi, té dret al reemborsament del bitllet. També té dret a reemborsament si l'aeroolínea no li ofereix un transport alternatiu. Si el passatger accepta el transport alternatiu, no té dret al reemborsament però sí a la indemnització abans comentada.

Finalment, els usuaris poden reclamar despeses de manutenció, nits d'hotel o pèrdua de vacances o dies de feina o despeses extra produïdes per la demora, en cas que puguin acreditar-se.

El Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) indica que una vaga del personal de navegació d'una aerolínia no constitueix una "circumstància extraordinària" que eximeixi l'empresa d'indemnitzar els seus clients.