França és un mercat de 68 milions de persones i una prioritat en el procés d'internacionalització de Nomen Foods. La cooperativa Arrossaires del Delta de l'Ebre, propietària de la marca Nomen, hi va aterrar fa una tres anys i està implantada a la gran distribució de l’est i el sud-est del país veí. Ara està buscant un soci logístic per arribar a tot el territori en el termini d’un any i completar així l’actual xarxa de punts de venda -més de 200-, en les majors cadenes del país (E. Leclerc, Carrefour, Intermarché i System U). “Operem des d’una filial a Perpinyà i en aquests anys hem obert mercat principalment amb les varietats exòtiques -Basmati, Thai, Salvatge- però poc a poc s’ha introduint l’arròs rodó i bomba -amb la marca Segadors del Delta- i també els plats preparats de fideuada i la gamma Qualitat 1 Minut, les racions individuals d'arròs en un innovador envàs 100% sostenible presentats en un got de vidre reutilitzable”, manifesta Raül Carles, director corporatiu de Nomen Foods.
Raül Carles explica que França té molt poca producció local d’arròs -concentrada a la zona de la Camarga- i, per tant, “és un mercat on podem guanyar quota entre les multinacionals que hi operen”, i s’han marcat aconseguir l’1%, sobretot aportant productes de valor afegit. Una estratègia que la marca arrossera ha anat prioritzant per a tot el negoci, no només en els productes d’exportació, que van obrir ara fa uns sis anys, i que representa prop del 10% del negoci. L’exercici fiscal present, que es tancarà a 31 d’agost de 2023, preveu uns 43 milions de facturació, amb un creixement del 40%, “en el qual hem de tenir en compte l’efecte inflacionista en el preu que, descomptant-lo, el pronòstic d’increment de vendes el situem en un 8%”. Les previsions constaten la tendència creixent de l’exercici precedent. L'empresa arrossera va facturar 30,3 milions d'euros -tancament agost de 2022-, fet que suposa un creixement de l'11% respecte a l'any anterior i va assolir un resultat operatiu (Ebitda) de 2,6 milions, en la mateixa línia que en l’anualitat fiscal prèvia.
“Un 80% del cost del nostre producte ha estat la primera matèria perquè la sequera ha reduït considerablement la producció d’arròs no només al Delta de l’Ebre i al conjunt d’Espanya, sinó també a d’altres països dels quals provenen les varietats exòtiques, encara que per circumstàncies diferents, però també climàtiques: les inundacions al Pakistan han disparat el preu de l’arròs basmati”, argumenta el director corporatiu de Nomen Foods. Si la tona d’arròs es pagava al productor a 330 euros fa dos anys, ara s’ha doblat, i costa més de 600 euros. Adverteix que aquesta serà una tendència amb què “caldrà lluitar amb innovació” perquè també s’hi afegeix el fet que cada vegada es podran utilitzar menys herbicides i productes fitosanitaris per a garantir la qualitat de les collites i tenir caldrà potenciar la producció ecològica. “Les modificacions genètiques a les plantes per fer-les més resistents a la manca d’aigua, adaptar-les per exemple a aigües salades, i a noves males herbes o plagues -no oblidem que el cargol poma ja conviu amb l’arròs-” és una de les tasques en què també treballa la cooperativa, que acull 600 socis, en una extensió de 5.500 hectàrees. “Les explotacions s’estan concentrant i això és bo perquè els pagesos -un 45% dones- s’estan professionalitzant i poden fer una clara aposta per la innovació”, afegeix. Els cooperativistes han rebut aquest any el seu primer dividend. En total la companyia ha repartit 320.000 euros, el 69% del benefici net del darrer exercici.
Una mostra n’és el canvi de gir que la cooperativa ha fet en els dos últims anys amb la marca Bayo, destinada a la hoteleria i la restauració, un segment molt castigat durant els dos anys de restriccions per la pandèmia. “Teníem mercat a Espanya, especialment, però ens deixava poc marge”, i es va decidir cultivar la varietat arròs Carnaroli, originari de Vercelli i Novara, a la regió del Piemont (Itàlia), i cada vegada més usat per cuiners i grans xefs perquè conserva la seva forma després de la lenta cocció, absorbeix els sabors, ofereix una textura ferma, però alhora esponjosa. D’aquesta aposta n’ha sortit la marca Bayo Expert, “que cultiven i produeixen una part dels cooperativistes”, tot i que és una aposta arriscada, “ja que un cop s’ha fet la collita, el gra d’arròs s’ha de mantenir un any a temperatura controlada i després no es fa la molta amb maquinària industrial sinó que es realitza en una moltura artesana que hem instal·lat a la finca Mas Tramuntana”. La diferència: en un industrial es poden moldre 10.000 quilos i en l’artesanal se’n fan 400 només. Això sí, el preu de venda de cada quilo està al voltant del 6 ó 8 euros, però la qualitat s’ha valorat “perquè les vendes al canal Horeca s’han disparat un 55% i la marca ha crescut un 3% respecte al nivell de vendes de 2019”. Per aconseguir-ho, la cooperativa ha reforçat l’equip de comercials amb la incorporació de set persones.
La cooperativa, amb una plantilla global d’unes 70 persones, controla el 30% de la quota de mercat a Catalunya i gairebé el 6% a Espanya, una zona en què compateix amb grans multinacionals com Ebro Foods -de qui va adquirir la marca Nomen el 2012, per una 40 milions d’euros- i d’altres marques locals. El director corporatiu explica que en arròs rodó, la marca de distribuïdor representa el 63% del mercat a Espanya, “però és una tendència que creiem que s’aturarà”.
De fet, l’any 2022, ha estat “un bon any”. El nou posicionament de Bayo Expert, la consolidació al mercat francès i la inauguració d'una nova planta dedicada íntegrament a l'arròs innovador ready to eat Qualitat 1 Minut, han estat els trets essencials. Ara mateix, a la planta que es va destinar a l’arròs ready to eat, que a més de la sostenibilitat té un sistema de tancament al buit Openvac que permet conservar els valors nutricionals, es fabriquen sis varietats de producte, “la previsió és arribar a una producció de 2,5 milions d’unitats aquest any i doblar en el termini de dos anys, ampliant la plantilla fins a 16 persones que treballarien en tres torns”. A mes, el departament de R+D de la marca, en col·laboració amb el Centre Nacional de Tecnologia i Seguretat Alimentària (CNTA), situat a Navarra, està treballant per introduir nous productes que “ara mateix no es troben al mercat i que estarien en la línia dels superaliments, és a dir, variants de l’arròs que aportin un benefici per a la salut”, comenta Raül Carles.
Arròs ecològic i autoconsum energètic.
Nomen Foods s'ha bolcat amb el projecte del grup operatiu Organic Delta Rice, en col·laboració amb la Universitat de Barcelona, amb l'objectiu de crear el coneixement tècnic necessari per a la producció ecològica d'arròs al Delta de l'Ebre que avui dia situa en un 0,7% del total, però que té els objectius centrats a produir un 20% d'arròs ecològic a l'escenari 2030.
Aquest any, també ha fet la instal·lació de la primera fase d’un parc fotovoltaic per a autoconsum a dues de les cobertes de les naus que l’empresa té a la planta de Deltebre (Tarragona). S’hi han instal·lat en total 840 plaques solars, repartides entre la coberta de la nova nau dedicada a la producció de Qualitat 1 Minut i la nau d’envasats. La potència total instal·lada serà de 567,47 kWh i s’estima una producció anual de més de 560.000 kWh. Així mateix, l’empresa està enllestint el procés d’adjudicació per augmentar l’autoconsum d’energia renovable fins al 50% al proper exercici. Serà una segona fase, però no l’última. La nova instal·lació permetrà disminuir un 20% la factura elèctrica a la planta de Nomen Foods. D’altra banda, amb aquests 567,47 kWh de potència solar instal·lada, s’evitarà l’emissió anual de 175 tones de CO₂, ajudant així a reduir l’efecte d’hivernacle. Aquests projectes i molts d’altres configuren una sèrie de mesures que pretenen contribuir a la lluita contra el canvi climàtic. Nomen Foods va esdevenir l’any 2022 la primera arrossera del món a obtenir el certificat BCorp.