El preu de l'assegurança de cotxe es dispara. Les companyies ja van avisar l'any passat que pujarien les seves tarifes per combatre la inflació, principalment als clients amb més sinistres. Així, el preu mitjà de la pòlissa ha pujat gairebé un 30% en el primer trimestre de 2024 respecte al mateix període de l'any passat, passant de 733, 938,49 euros de mitjana.
Segons un informe publicat aquest dimecres pel comparador financer Kelisto, les pòlisses a tot risc són les més cares i també les que més han pujat. Exactament, un 34,48% respecte a l'any passat, passant de 1.995 euros en el primer trimestre de 2023, als 2.638 euros aquest any.
La modalitat a tercers ampliada, amb cobertures intermèdies, també puja un 24,4%, fins als 563 euros; mentre que les pòlisses més bàsiques, de tercers, s'encareixen un altre 17,54%, fins als 448 euros per la prima.
Les pujades de preus no només es produeixen respecte a l'any passat, segons aquest estudi, les assegurances de cotxe també són un 13% més alts que en l'últim trimestre de 2023. En aquest període, el cost mitjà de la prima ha ascendit des dels 829,51 euros fins als 938,49 euros. Per modalitats, les de tercers ampliat (11,24% de pujada) i de tot risc (11,57%) són les que més pugen.
"Malgrat que les dades d'inflació són millors que el 2022 i el 2023, els espanyols continuen patint les conseqüències de l'encariment d'un producte tan bàsic per a la majoria de les llars", indica el portaveu d'Assegurances de Kelisto, Javier Martínez. En aquest sentit, recorda que el 79% de les llars del país compta amb una pòlissa d'aquest tipus, segons dades de la patronal d'assegurances, Unespa.
Les companyies d'assegurances perden clients per les pujades de preus
L'increment de la mobilitat el 2022, després de l'eliminació de les restriccions per la Covid-19, i l'escenari d'alta inflació que ens acompanya des de l'esclat de la guerra a Ucraïna, han provocat a les companyies d'assegurances un augment en la ràtio combinada del ram d'automòbil. L'esmentada ràtio (com més alt, pitjor) ha arribat fins i tot a superar el 100% en algunes companyies, la qual cosa suposa estar tècnicament en pèrdues. Per això, les empreses han decidit reduir-lo, apujant els preus als seus clients.
Línia Directa, una de les companyies líders a Espanya en el ram d'auto, va ser de les primeres a anunciar el 2023 que pujarien preus com a "pla d'acció" per combatre la inflació i millorar el marge assegurador. En el seu cas, s'ha realitzat "un ajustament individualitzat dels preus" conforme al risc de cada client i un enduriment de la subscripció per a nous asseguradors. Així, els seus resultats anuals afloraven la pèrdua de 150.000 clients durant 2023.
Mapfre que va tancar l'últim exercici amb 6,1 milions de vehicles assegurats, mostrant una reducció respecte a 2022, defensa que totes les companyies, no només ells, han apujat el preu de l'assegurança d'auto l'últim any, atès el context d'inflació i l'alta sinistralitat. Es tracta d'un dels segments més vinculat al cicle econòmic i el que més ha patit des de 2022. "Tots ho estan fent encara que no ho diguin", assegurava el president, Antonio Huertas, en la presentació de resultats de 2023.
Des de Kelisto adverteixen que l'episodi de pujada de les pòlisses de cotxe encara segueix lluny d'acabar malgrat els lleugers indicis d'estabilització de finals de 2023. De fet, ho va confirmar el president de Mapfre (que és la primera companyia del mercat en quota de mercat i facturació) durant un acte dilluns passat: "La pujada dels preus en l'assegurança d'autos no ha acabat".
En concret, Huertas va explicar que les causes que han provocat aquest ral·li de preus, tant l'augment de la sinistralitat com dels costos de les reparacions, la matèria primera que s'utilitza i la mà d'obra, segueixen presents i no s'han diluït amb el començament d'any, per la qual cosa les primes continuen elevant-se.
El grup Mutua, tanmateix, va tancar el 2023 com el millor any de la seva història en captació de clients en sumar 385.000 noves pòlisses en el ram d'auto. L'esmentat creixement fins i tot s'està estenent aquest exercici i en els dos primers mesos de 2024 s'han unit a la companyia uns altres 90.000 assegurats més en aquest ram.
La companyia reconeix que està pescant el riu revolt, i en ser dels últims a apujar preus s'ha beneficiat. "La competència està apujant els preus, i això ens fa la vida molt més fàcil. Ens truquen perquè en comunicar-los les seves empreses les pujades per a aquest any, temptegen el mercat. I per això estem tenint aquest èxit comercial tant l'any passat com en aquests dos mesos", explicava el seu president, Ignacio Garralda, recentment.