Iberdrola ha anunciat que a començaments d'aquest mes de maig va patir un atac cibernètic que ha afectat dades de més de 600.000 clients de l'elèctrica a Espanya. En concret, l'energètica va detectar el passat 7 de maig un accés no autoritzat a les bases de dades de clients.
En aquest sentit, la companyia ha explicat que ha posat en coneixement aquest fet "de forma immediata" davant de l'Agència de Protecció i Dades i que ha cursat la pertinent denúncia davant de les Forces i Cossos de Seguretat de l'Estat. Alhora, ha remès una comunicació als clients afectats informant-los de l'incident. Iberdrola ha informat que l'incident va ser solucionat de forma "immediata" i que va afectar les següents dades: nom, cognoms, número de DNI i dades de contacte. No obstant això, no es va accedir a dades bancàries.
'Hackejos' a empreses i entitats públiques
L'energètica ha afirmat que, davant de l'onada de hackejos sense precedents que han afectat importants empreses i entitats públiques i privades en els últims temps, "treballa de forma contínua per combatre aquests atacs cibernètics actuant sempre amb total transparència i col·laborant amb els organismes reguladors i supervisors". Referent a això, ha assenyalat que la ciberseguretat és "una prioritat" per a la companyia, "tal com es demostra la contínua i creixent dotació de recursos humans i econòmics".
"En els últims anys, la inversió s'ha vist enrobustida amb un finançament que s'ha incrementat notablement", han afegit des de l'empresa, subratllant que compten amb més de 400 professionals a tot el món dedicats a la ciberseguretat i que han efectuat "una gran inversió en processos i sistemes avançats, per tal de protegir les nostres infraestructures, sistemes d'informació i les dades nostres clients".
Mesures de prevenció
A més, Iberdrola ha destacat que ni ells ni cap altra empresa del grup no demanaria als seus clients informació relativa a les seves dades bancàries, tècnica que es coneix popularment com a phishing. D'aquesta forma, des de l'empresa recomanen estar molt pendents de possibles correus electrònics, SMS o missatges instantanis que siguin de dubtosa procedència, mentre insisteixen que des de la companyia no s'utilitzarà de cap manera aquestes vies per adreçar-se als clients. Cal destacar que Iberdrola compta amb un total de 400 persones encarregades de vetllar per la ciberseguretat de tots els seus clients de tot el món.
Aquest dimarts es va conèixer també que Telefónica estava "investigant la legitimitat de la informació" que un usuari i potencial ciberdelinqüent havia publicat en un fòrum de hackers a internet en la qual afirmava haver aconseguit les dades de 120.000 usuaris i empleats de la companyia espanyola, els quals hauria posat a la venda. Així mateix, fa unes setmanes, el Santander va informar d'un "accés no autoritzat" a una base de dades de l'entitat financera allotjada en un proveïdor que va afectar clients d'Espanya, Xile i l'Uruguai, així com tots els empleats i alguns exempleats del grup.