Audi negocia amb els sindicats l'acomiadament de 4.500 treballadors a Alemanya en activitats externes a l'activitat principal de la companyia, que no estarien lligades amb la producció de vehicles. La informació es coneix al cap de poques hores que un altre gegant, Nissan, hagi revelat que reduirà la seva plantilla mundial en 9.000 persones. Però la retallada de la prèmium del grup Volkswagen plou sobre mullat, ja que la marca ensenya del conglomerat automobilístic -al qual pertany Seat- té per davant una retallada de costos molt més dràstica que inclou el tancament de tres factories a Alemanya.
En principi, les mesures d'Audi i de Nissan no afectaran Espanya, segon productor europeu de cotxes, ja que segons s'ha sabut fins ara, es concentraran al país natal d'Audi, i en EE.UU i la Xina, en el cas de Nissan. Tanmateix, ambdues marques tenen de forma indirecta interès industrials a Espanya. En el cas d'Audi, Martorell munta actualment l'Audi 2, i Landabën (Navarra) podria fer-se càrrec de la producció d'un nou electrido de la marca dels quatre cèrcols.
Nissan, encara que ha tancat fa uns anys la seva principal factoria a Espanya, concretament a Barcelona -adquirida per Ebre on es muntaran els cotxes de la xinesa Chery- matiene dos instal·lacions fabrils: a Àvila, on fabricava camions de lliga i que actualment produeix peces per als models del grup Renault-Nissan-Mitsubishi i una altra a Cantàbria, igualment per a peces de diferents models. Fonts de l'empresa a Espanya han declarat que les retallades es queden fora.
Les retallades d'Audi i Nissan són un pas més en la preocupant situació de l'automòbil a Europa. Carlos Tavares, CEO de Stellantis, (amb tres fàbriques a Espanya) no descarta ajustaments, inclosa la possibilitat d'alguna planta. El directiu portuguès va reconèixer a un medi francès, que els fabricants xinesos s'han fet amb el 10% del mercat europeu, una mica més d'1,5 milions de vehicles, que hauran de deixar de fabricar les plantes de les marques europees. Mercedes també ha anunciat ajustaments i té una fàbrica a Espanya, concretament a Vitòria. Una mica millor aquesta el grup Renault, que presideix Luca de Meo que fos president de Seat, amb unes altres tres fàbriques a Espanya, dos de cotxes i una de motors, amb uns bons resultats en el tercer trimestre, dels pocs al sector. No obstant això, està negociant actualment el conveni col·lectiu i ha imposat la congelació salarial.
Audi
Segons el pla que remena Audi, la reducció prevista seria de, aproximadament, el 15% de la plantilla. Al principi, les retallades estarien circumscrites a divisions com l'àrea de desenvolupament on podrien desaparèixer més de 2.000 llocs de treball. Segons la informació avançada per mitjans germànics, el consell d'administració de la marca del grup Volkswagen es troba en negociacions amb els sindicats sobre els acomiadaments, encara que no ha transcendit més informació sobre això. A tancament del tercer trimestre de l'exercici, el grup automobilístic va registrar una caiguda del 45,75% del seu benefici net fins als 2.425 milions d'euros.
Per regions, els lliuraments a clients de les marques del grup van retrocedir un 8,5% en termes interanuals a la Xina (477.247 unitats) i un 16,8% als Estats Units (139,665 unitats). En tant, a Europa també va reduir les seves vendes un 9,8% (503.746 unitats), segons Europa Press.
Tanmateix, per al conjunt de 2024, la companyia manté els seus objectius sense canvis amb unes vendes entre 63.000 i 68.000 milions d'euros. El conseller delegat d'Audi, Gernot Dollner, assegura que el fabricant està experimentant un procés de "reestructuració" amb l'ampliació i "rejoveniment" de la gamma de vehicles per posicionar al grup de cara al futur i accelerar en un entorn competitiu "més dur".