L'empresa Ausa, fabricant de vehicles industrials per al transport i la manipulació de materials, ha invertit 3,1 milions d'euros, i ha comptat amb un ajut de 200.000 euros d'Acció, per desenvolupar i produir una gamma de models elèctrics a les instal·lacions que el grup té a Manresa. Es tracta del primer projecte d'electrificació d'aquesta marca i ha comportat la creació de 45 llocs de treball. El conseller delegat del grup, Ramon Carbonell, ha manifestat que la mobilitat elèctrica ha passat a ser "prioritària" per a aquesta empresa familiar que té clar que "el futur és elèctric. La tecnologia hi és, està al mercat i nosaltres la dominem". Tot el procés d’R+D s’ha dut a terme en els darrers dos anys per enginyers de la companyia manresana -un equip més de 40 professionals- amb el suport del Centre de Disseny d'Equips Industrials (CDEI) de la Universitat Politècnica de Catalunya.

Els nous vehicles industrials elèctrics estan pensats per als sectors de la construcció, la indústria, l'agricultura, la jardineria i els serveis municipals, principalment, i amb una clara vocació de distribuir-los als mercats exteriors del nord d'Europa i als Estats Units. Es produiran dos models que funcionen amb bateries de liti: un dúmper, una espècie d'autobolquet per al transport de materials, i un manipulador telescòpic. 

El nou dúmper i manipulador telescòpic tenen 1.500 kg i 1.600 kg de capacitat de càrrega i equipen unes bateries de fins a 12,4 kWh i 18,6 kWh. Poden carregar-se directament de la xarxa elèctrica, són gairebé del tot silenciosos i no generen cap mena d'emissió. Unes característiques que, entre altres, permetran treballar de nit o en espais lliures d'emissions, segons ha informat la companyia.

Dins l'estratègia per a la diversificació de productes, Ausa va tancar el 2020 un acord amb JLG, marca líder mundial en maquinària d'elevació, per a la fabricació de telescòpics ultra compactes per al catàleg de producte als Estats Units, on la firma manresana va obrir una filial el 2015. De fet, preveu que els Estats Units es converteixin d'aquí a pocs anys en el seu primer mercat mundial.

Fundada l'any 1956, Ausa exporta el 70% de la producció a 90 països d'arreu del món, amb la distribució dels diversos models de vehicles industrials compactes. Amb una capacitat de producció superior als 12.000 vehicles anuals i una plantilla global de 300 treballadors, té la seu a Manresa i filials a França i els Estats Units, així com oficines de representació al Regne Unit, Alemanya i la Xina. En total, treballa amb més de 600 distribuïdors.

Els dos nous models de la gamma de vehicles industrials elèctrics de la marca Ausa.

Concentració del capital i dels negocis 

La companyia ha estat sempre en mans dels seus fundadors les famílies manresanes Perramon, Tachó i Vila que compartien, des del 2015 i fins a inicis de 2022, la propietat amb la família inversora Gracia, que en controlava el 32,6% de les accions. Però a finals de l’any passat, es va procedir a la recompra d’aquest paquet accionarial, de manera que ara la titularitat del 100% està de nou en mans dels fundadors.

La direcció va decidir una reordenació de la companyia durant el 2020 que va culminar a finals de 2021 amb un acord amb Madvac, marca canadenca de vehicles i xassís compactes polivalents, i amb Kaoussis, fabricant grec d'equipaments per a la gestió de residus, per a la venda de la gamma de vehicles de neteja i manteniment urbà, Excelway. D'aquesta manera, Ausa s'ha enfocat en el desenvolupament del negoci de maquinària industrial per seguir amb el pla estratègic d'expansió de la companyia que preveu doblar la facturació en cinc anys. Segons les dades recollides en l'informe sobre l'estructura empresarial del Bages, que edita l'Ajuntament de Manresa, Ausa va tancar el 2021 amb una facturació de 85 milions d'euros.

La nova línia de vehicles elèctrics es va presentar públicament aquest divendres en un acte institucional amb la visita del conseller d'Empresa i Treball, Roger Torrent, a les instal·lacions de Manresa. Segons el conseller, el projecte de creixement d’Ausa “es concreta amb llocs de treball futurs i amb la consolidació de la tecnologia pròpia, que és el que explica el seu èxit”. Per Torrent, l’aposta d’Ausa per la “digitalització i sostenibilitat és imprescindible per reindustrialitzar el país” i, en aquest sentit, ha remarcat la necessitat de comptar amb les “eines necessàries, i els pressupostos són claus, amb 680 milions d’euros per donar compliment al Pacte Nacional per a la Indústria”.