Avianca, Binter, Iberojet, Ryanair, Volotea i World to Fly són les companyies aèries que podrien interessar-se en les rutes que deixaria obertes Iberia de tancar-se definitivament la compra d'Air Europa. Aquesta és la previsió que fa la companyia Iberia i que aquest dilluns a molt tardar hauria de presentar a les autoritats comunitàries, abans que finalitzi el termini estipulat, per garantir la lliure competència en l'espai aeri.

El paquet de cessió de rutes no s'ha detallat, segons informa Efe, però seria l'alternativa que permetria salvar els problemes de concentració de l'oferta i tirar endavant l'operació de compra de l'aerolínia de Globalia. No obstant això, es pot que la Comissió Europea en la seva anàlisi de l'operació -sobre la que té per pronunciar-se fins al proper 15 de juliol- activi una "parada de rellotge" si necessita informació addicional.

Iberia no ha detallat quines són les rutes i freqüències que podria cedir a aquestes altres aerolínies ('remeïs' en l'argot comunitari) però ha recordat que estan disposats a traspassar fins al 40% de les operades per Air Europa el 2023 i a no deixar ni un sol enllaç sense competidors.

Es compleixen ara quatre anys i mig del primer acord de Iberia -integrada al grup IAG juntament amb British Airways, Vueling, Aer Língus i Level- amb la família Hidalgo, propietaris de Globalia i d'Air Europa, pel qual la primera pagaria 1.000 milions d'euros en efectiu pel control d'aquesta última. Després de la pandèmia, la xifra final es va rebaixar a 500 milions.

A l'últim "document d'objeccions" publicat sobre aquesta compra, a finals d'abril passat, les autoritats comunitàries van reflectir els problemes que detecten en l'operació, en especial en una sèrie de rutes per a les quals creuen que pot produir-se un augment de preus o una pitjor qualitat de l'oferta.

Els serveis de Competència de l'Executiu comunitari els preocupa l'efecte de la fusió en rutes de llarga distància entre Madrid i Amèrica del Nord i del Sud, així com en les connexions amb els dos arxipèlags espanyols i determinats enllaços europeus.

Aquest segon intent de compra va ser notificat oficialment a les autoritats europees l'11 de desembre de 2023. IAG pretén aconseguir ara el 80% del capital d'Air Europa que encara no controla per 400 milions d'euros, que se sumeixin als 100 milions d'euros que ja va desemborsar pel 20 % restant l'agost de 2022.