La naviliera Baleària, operador de ferries de passatgers i mercaderies líder al mercat balear i en les rutes de la Península amb el nord de l'Àfrica, manté converses amb els nous propietaris d'Armes Trasmediterránea amb vista a poder quedar-se amb part del seu negoci. Així ho ha anunciat aquest divendres el president de la companyia amb seu a Dénia, Adolfo Utor, qui ha precisat que l'interès se centra sobretot en el negoci de la naviliera a les Canàries, la qual cosa inclouria tant les rutes interinsulars com els actius amb què opera aquestes rutes. Segons ha explicat, Baleària és a la "graella" per entrar en la futura venda de la companyia, que es dona per feta perquè "l'actual propietari no té vocació de permanència".

El president de Baleària ha realitzat l'anunci preguntat per la recent presa de control d'Armes Trasmediterránea per part del banc JP Morgan juntament amb els fons Barings, Cheney Capital i Bain. L'operació, coneguda aquesta mateixa setmana, inclou les accions que encara quedaven en mans dels hereus d'Armes i després que Grimaldi aconseguís el 2021 el negoci d'Armas Trasmediterránea a les Balears.

"Sempre hem crescut de forma orgànica, però estem oberts a qualsevol possibilitat, es pot i s'ha de contemplar. Si es posen a tret estarem", ha declarat Utor. El president de Baleària, no obstant això, ha precisat que les converses que manté són "espontànies i no regulades". "No sabem el que volen fer els fons perquè són quatre i no hi ha unitat d'interlocució", ha precisat.

Porta d'entrada a les Canàries

La viabilitat de l'operació estaria condicionada per la forma en la que els nous propietaris, socis financers sense vocació de permanència, abordin la seva sortida del capital de l'empresa que aglutina les restes d'Armes-Transmediterránea. En l'actualitat, la naviliera canària domina el tràfic interinsular a les Canàries, on Baleària pràcticament no té presència. A més, Armas opera rutes entre les Canàries i la Península, una part del negoci en el qual competeix amb Pallussa en l'apartat de càrrega i amb la naviliera Fred Olsen.

Aquesta seria la part del negoci que podria interessar a Baleària per ser el viable en termes de competència. A més, això li facilitaria una ràpida entrada al mercat canari i, juntament amb mercat balear en el qual ja és líder, aixecar-se com a primera naviliera nacional en transport en ferri de passatgers i mercaderies.

Armes-Trasmediterránea també opera en la façana de l'Estret i al Mar d'Alborán, però en aquest cas s'encavalca amb tràfics de Baleària i entre la Península i les Balears també hi ha coincidència. "El nostre principal interès està en l'interinsular canari", ha confirmat Utor.

Sobre la manera d'encarar una possible compra, Adolfo Utor ha manifestat que el nivell de deute de Baleària, centrada en la construcció de nous vaixells i amb les terminals de València i Barcelona a la vista, els impedeix "d'anar a pèl". "Vendre per trossos no sabem si pot ser una fórmula, no sabem el que volen fer i les possibilitats que puguem tenir", ha relatat l'empresari, que ha recordat que des de 2021 posseeix el 100% del capital de Baleària després de la compra del paquet accionarial que controlava Abel Matutes.