Després d'anys d'incertesa i d'embús als jutjats, el Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) aclaria a l'abril i el Tribunal Suprem, al juny, que els bancs han de tornar als seus clients les despeses de formalització de la hipoteca, de tots en els préstecs que es van firmar abans del 2019 (s'hagin acabat de pagar o no). I que a més, el termini no ha prescrit.

Aquestes sentències han fet que la banca espanyola realitzi provisions milionàries per afrontar l'al·luvió de reclamacions que està per arribar i els pagaments. Algunes entitats ni tan sols tenien contemplat aquest risc a tancament del 2023, com es reflecteix en els seus balanços. Tanmateix, totes l'inclouen ja en els comptes tancats el juny del 2024.

En alguns casos aquestes provisions sí estaven constituïdes i s'han disparat, com en Kutxabank, que és un dels bancs que més reclamacions acumula. El banc basc ha triplicat aquestes provisions en portar-la de 73 a 201 milions en tot just sis mesos, la qual cosa suposa un 200% més.

"Durant el semestre hi ha hagut diferents sentències del Tribunal de Justícia de la Unió Europea i del Tribunal Suprem referents a les reclamacions per despeses hipotecàries o clàusules terra, la qual cosa ha portat al Grup a reforçar les provisions constituïdes per a reclamacions presents i futures", explica al seu informe financer.

Kutxabank reconeix que en els últims mesos ha experimentat un important augment de la litigiosidad "bé via demandes o reclamacions, davant del Servei d'Atenció al Client." I a més preveu que es mantinguin en el futur.

Kutxabank dispara un 200% les provisions

També fa anys que CaixaBank s'enfronta a milers de reclamacions per les despeses de constitució de la hipoteca, sobretot des que va absorbir Bankia el 2021, ja que era un dels bancs amb més denúncies. A tancament d'exercici 2023, el banc ja va avançar que podria produir-se una sortida de recursos "rellevant" per aquesta raó i va constituir una provisió de 73,5 milions d'euros, que ara han decidit pujar a 79 milions d'euros (un 8% més).

Segons reflecteixen els comptes de CaixaBank, les reclamacions dels seus clients en aquesta matèria (les despeses hipotecàries) van passar de 30.000 el 2022, a més de 100.000 el 2023. És a dir, van créixer un 240%.

El mateix ocorre en el BBVA, que a tancament de l'any passat comptava amb 539 milions d'euros en concepte de provisions per contingències legals i ara ha decidit elevar-los un 13%, fins als 612 milions d'euros. Es tracta de provisions a nivell grup que inclouen els litigis a què el banc ha de fer front a tots els països on opera, encara que a Espanya siguin principalment de les despeses hipotecàries.

BBVA també revela al seu informe que les reclamacions rebudes l'any passat van ascendir a 162.861 l'any passat (un 10,4% més). I que les dels préstecs hipotecaris es van duplicar i ja suposen el 24% del total.

I és que, Kutxabank, Bankia (ara CaixaBank) i BBVA, a més de Cajamar, Banc Popular (Santander) i Liberbank (ara Unicaja) van ser els primers bancs condemnats a tornar les despeses hipotecàries als usuaris per clàusules abusives en una sentència que el Tribunal Suprem va emetre el 2015. Per això acumulen més reclamacions. Encara que diferents sentències han fet extensible aquesta decisió a tots els bancs.

Tota la banca es cobreix amb provisions

Així, Unicaja també té proveïts uns 250 milions d'euros per a "contingències legals i similars", on es troba inclosa la cobertura dels litigis i reclamacions relacionades les despeses de formalització de préstecs hipotecaris, explica en els seus comptes. Igual com Cajamar, la provisió del qual per donar cobertura als diferents procediments judicials ascendeixen a 25,79 milions d'euros.

O Bankinter, que té constituïda una provisió de 133,7 milions per a litigis, incloent ja les necessàries per a les despeses d'hipoteques "tenint en consideració la jurisprudència més recent dels tribunals espanyols i europeus".

Al Santander, les queixes dels seus clients van pujar gairebé un 16% l'any passat. El banc càntabre explica que el repunt es deu "únicament" a les reclamacions de despeses de formalització d'hipoteques. Per això registra una important provisió per a aquest assumpte, que inclou dins de les provisions per compensar clients i ascendeix a 535 milions, davant els 454 milions de desembre. Des de l'entitat, a més, creuen que encara hi ha qüestions pendents "que poden tenir conseqüències jurídiques" i l'assumpte no està resolt.

Les provisions per litigis del Sabadell també pugen en els primers sis mesos de l'any, de 60,5 a 69,2 milions. El banc també va experimentar un gran augment de reclamacions l'any passat, principalment contra "préstecs i crèdits amb garantia hipotecària", que van pujar un altre 32%. Així, davant de l'al·luvió de queixes que s'espera aquest 2024, decideix armar-se amb provisions milionàries com els seus competidors.