Redsys, la infraestructura que permet el processament dels pagaments amb targeta en comerços a través dels TPVs, les retirades d'efectiu en caixers, i que també dona suport a Bizum, ha tingut dues caigudes al novembre. Es tracta de la primera vegada que ocorre en els seus dotze anys de vida, però el seu abast (serveix a tota la banca espanyola) ha portat confusió, caos i moltes preguntes. Sobretot, per què el sistema va fallar dues vegades en menys de cinc dies.
Principalment s'ha qüestionat si va ser un problema de seguretat, és a dir, si l'empresa va poder haver patit un atac cibernètic. Una cosa que va descartar immediatament propi Banc d'Espanya. I per descomptat, es va posar en dubte si hi podria haver més caigudes, ja que els últims dies de novembre (marcats pel Black Friday i el Ciber Monday) i el mes de desembre (pel Nadal) solen ser en els que es registra un major número transaccions amb targetes i de pagaments amb Bizum.
La banca, que és l'accionista majoritària de Redsys (principalment Santander, BBVA i CaixaBank, que compten, amb el 75% del capital) ha sortit en bloc a defensar la companyia per primera vegada aquest divendres públicament. I s'empara que, com qualsevol altra empresa tecnològica, de vegades, falla. Aprofitant també per posar en relleu que tant Redsys, com Bizum, són un exemple a Europa i la seva infraestructura s'està replicant en altres mercats.
"El sistema de pagaments a Espanya és significativament millor que la mitjana europea. Les empreses més famoses del món, els gegants tecnològics, també fallen. A tots ens ha fallat alguna vegada el correu electrònic, i les empreses que són darrere (Microsoft o Google) valen més que tot l'IBEX 35", apuntava Peio Belausteguigoitia, Country Mànager de BBVA Espanya.
"La solució de Bizum ha estat pionera al món i, de fet, s'ha exportat a altres països. El que va passar l'altre dia és una fallada puntual, com quan falla el cotxe. Però no faria un problema major d'això perquè no és significatiu. Hem d'estar orgullosos de tenir una infraestructura de pagaments com la que tenim", agregava Ángel Rivera, conseller delegat del Banc Santander a Espanya.
Les fallades registrades en els últims dies han estat una "incidència puntual", continuava el conseller delegat de Banc Sabadell, César González-Bueno. "Tenim un nivell de servei amplísimo a través dels sistemes de pagaments com Redsys".
En un encontre del sector financer (on participaven aquestes entitats) també Diego López Abellán, director general de serveis de la consultora Accenture, assegurava que Redsys i Bizum "són un exemple a Europa i a nivell global", i que la lliçó apresa "és el gran valor que té el món dels pagaments i la importància de les seves infraestructures".
Malgrat això, fonts del Banc d'Espanya ja han confirmat que el supervisor ha demanat "informació detallada" a Redsys sobre les seves dues caigudes, i podria obrir un expedient. Mentre que els usuaris continuen queixant-se que hi ha operacions realitzades aquells dies que s'han cobrat, però no s'han efectuat. Principalment pagaments per Bizum.
Les incidències deixen Bizums pel camí: cobrats i sense arribar
Segons la pròpia companyia, un dia normal, Redsys processa 72.000 operacions per minut, arribant a pics de 110.000 en algunes ocasions. Les incidències del primer dia (el dissabte 18 de novembre, que van ser d'aproximadament dues hores) només van afectar al 2,5% de les operacions electròniques de pagament realitzades aquell dia a Espanya. I les del segon dia (en el vespre del dijous 23 de novembre, també durant dues hores i en vigílies del Black Friday), a l'1,7% del total.
Només un dia després, quan se celebrava el ja esmentat Black Friday, la companyia va batre el seu propi rècord d'operacions (61 milions, un 15% més que de l'any anterior i amb puntes de 85.000 transaccions per minut) sense incidències. Es tracta d'unes dades aportades per la pròpia Redsys, que justifica així que les caigudes han estat puntuals, malgrat la casualitat de ser tan seguides, i que estan ben dimensionades per a Nadal. Si bé, el seu rècord d'operacions el 2022 va ser el 22 de desembre, el dia de la loteria.
Fonts financeres expliquen també que la caiguda del primer dia es va deure a una fallada tècnica interna i la del segon, a un d'extern, pels servidors. I en aquest últim cas, només va afectar determinats bancs. De fet, respecte a Bizum, només va impactar en les operacions entre dues entitats diferents i no entre les mateixes entitats.
Malgrat això, la banca continua monitorant l'assumpte perquè tenen un doble paper tant a Redsys com a Bizum, són propietaris i clients. Així, el consell s'ha reunit en els últims dies per avaluar i revisar la situació. De la mateixa forma, reconeixen que continuen resolent alguns problemes generats en les operacions després d'aquestes caigudes, sobretot, bizums que inicialment no es van registrar, però s'han cobrat. O fins i tot s'han cobrat dues vegades.
Encara que les entitats no han donat detalls, les queixes d'usuaris més grans en xarxes socials com X (Twitter) van dirigides cap a Sabadell, BBVA, Santander i CaixaBank. Si bé és cert que són els bancs amb més clients a Espanya i els que, per tant, tenen una activitat més gran. Des de Bizum, asseguren a On Economía que aquests bancs "estan treballant en la regularització de les operacions d'aquell dia". I si algun usuari continua amb problemes, "la recomanació és que contacti a l'entitat amb el detall de l'operació", però no amb ells.