L'opa del BBVA sobre el Sabadell ha eclipsat les presentacions de resultats dels grans bancs. Els beneficis del sector han estat rècord, en línia amb l'esperat. Les sis entitats cotitzades han guanyat entre gener i juny 15.287 milions d'euros, un 28% més que l'any passat, encara basades en els tipus d'interès, que a Europa només han baixat una vegada aquest 2024.

I amb bons resultats a sobre de la taula, el focus d'atenció ha estat en l'operació financera de l'any. Tots els bancs han deixat clar que les fusions generen oportunitats per a la resta d'entitats. I en aquest cas concret, esperen captar clients particulars i atreure negoci d'empreses.

"Totes les operacions corporatives suposen una oportunitat per a la resta de bancs que estan al mercat", reconeixia la consellera delegada de Bankinter, Glòria Ortiz. L'executiva aclaria que són una oportunitat quan ocorren, és a dir, quan es produeix el procés d'integració i es tanquen oficines. Per això Bankinter no ho està notant de moment. "Arribaran si finalment hi ha fusió".

Des del Santander comparteixen aquesta opinió. "Sempre penso que cal convertir crisi en oportunitat i provar de guanyar alguna cosa. A riu revolt, guany de pescadors," indicava el conseller delegat, Héctor Grisi, en la presentació de resultats. El banc ha captat 400.000 clients a Espanya aquest any encara que no ha especificat si ja s'estan beneficiant de l'opa del BBVA sobre el Sabadell.

El CEO explicava que "hi hagi opa o no", l'obligació del Santander és "ser competitius i continuar creixent". Assegurava que "no tenen una actitud dirigida contra ningú". És a dir, que no han donat l'ordre d'anar contra els clients descontents o inquiets amb l'opa. Simplement, s'han proposat "de guanyar quota de mercat".

El president d'Abanca, Juan Carlos Escotet, també està d'acord. "Naturalment" en els processos de consolidació "sempre sorgeixen oportunitats". Recordava que acaben de tancar la compra del seu vuitè banc a la península Ibèrica i, per tant, tenen "capacitat de competir". Encara que, d'una manera "escrupolosament enganxada a les bones pràctiques de Competència" s'interessaran per les oportunitats "que puguin sorgir" amb aquesta operació.

Unicaja i CaixaBank saben el que es perd en les fusions

Unicaja sap de bona tinta que les fusions creen oportunitats per a la resta del sector financer. L'entitat malaguenya el va viure quan va absorbir Liberbank. Així que ara intentarà aprofitar les que sorgeixin de l'opa del BBVA-Sabadell. El conseller delegat, Isidro Rubiales, assegurava no estan pensant en operacions corporatives, ni en comprar.

"Per a nosaltres seria un error, sabem les conseqüències de despistar-se en una operació. Tot el que vagi sorgint ho anirem analitzant, però no estem pensant en una operació corporativa". Rubiales no va voler donar la seva opinió personal sobre l'opa. "Tenim que ser tremendament respectuosos, em sembla una falta de prudència".

Encara que revelava que Unicaja està centrat en captar clients (tenen uns 4 milions) "independentment d'on vengen, del BBVA, del Sabadell o de la Caixa". L'entitat no té una estratègia específica per robar clients d'altres bancs, només estan millorant la seva oferta per atreure nous. Encara que saben que la competència és molt alta a Espanya, i en aquests processos d'opes i fusions, hi haurà més rivalitat. "Nosaltres hem viscut un procés d'integració i sabem el que es pateix".

CaixaBank també ho sap, doncs el mateix any que Liberbank (2021) va absorbir Bankia. I als dos exercicis següents va perdre uns 680.000 clients. Per això, el conseller delegat, Gonzalo Gortázar es negava a donar la seva opinió sobre l'opa del BBVA sobre el Sabadell.

"Nosaltres vam tenir una operació d'integració molt important i no hauria vist amb bons ulls els competidors parlant d'aquestes qüestions". En qualsevol cas, el que sí que va fer el CEO és defensar que la competència bancària a Espanya és "molt elevada" malgrat totes les fusions dels últims anys.

BBVA i Sabadell opinen el contrari

El BBVA assegura que no està notant una fuga de clients ni té clar que es vagi a produir. "Per què perdrem clients si els donem un servei cada dia millor i amb un abast millor?", comentava el conseller delegat, Onur Genc.

Defensava que l'opa és una "clara ben plantada" per les pimes i volen comprar el Sabadell per créixer junts. Però fins i tot sense ells, ja han crescut aquest any. "Estem creixent en nombre de clients cada dia. En els primers sis mesos de l'any s'han unit 65.000 noves pimes que no treballaven abans amb BBVA, és un 6% més que l'any passat".

El Sabadell no és tan optimista. En una entrevista amb On Economía, el conseller delegat va assegurar que "els clients, en cas de fusió, se n'anirien". César González-Bueno revelava que "el diuen les enquestes" internes que realitzen i és un percentatge important". Explicava que els clients no volen tenir "tants ous a la mateixa cistella" i se'n van a altres bancs per diversificar.