El Banc d'Espanya assegura que els serveis que ofereix el sistema financer s'han recuperat correctament després de l'apagada d'aquest dilluns 28 d'abril, que ha afectat totes les empreses i tots els sectors. En un comunicat, l'organisme que dirigeix José Luis Escrivá detalla que els bancs, caixes i entitats de crèdit, en general, "estan operant amb normalitat", i només hi ha algunes incidències aïllades en oficines i caixers. De manera que els clients bancaris poden operar amb normalitat en l'app, web i oficines físiques aquest dimarts, també poden treure diners en efectiu i realitzar pagaments amb targeta.

Davant de la situació causada per l'apagada aquest dilluns, que va afectar a bona part del territori nacional, totes les entitats van constituir ahir els seus comitès de crisi per resoldre la situació i aconseguir que tant els serveis centrals com la banca electrònica funcionessin de forma adequada, una cosa que van aconseguir amb bastanta rapidesa, doncs segons s'anava recuperant l'electricitat ja es podia accedir a aquests serveis.

On més va costar va ser a les oficines i caixers, que sí que van registrar incidents en no disposar de sistemes de generació elèctrica de suport. Així com en els pagaments amb targeta, doncs els TPV necessiten connexió per poder funcionar. Encara que totes aquestes incidències, semblen haver-se resolt aquest dimarts, segons informa el BdE.

Quant a Redsys, la companyia que ofereix els seus serveis a les entitats financeres i permet que es puguin fer pagaments amb targetes a través dels TPV (datàfons), el BdE assegura que l'operativa de targetes s'ha recuperat i s'observa "recuperació total a la pràctica totalitat de grans comerços".

CaixaBank, "operatiu gairebé en la seva pràctica totalitat des de primera hora"

Respecte a Iberpay, que també ofereix serveis de pagament, en concret connecta bancs, comptes de pagament, ciutadans i empreses, per processar i liquidar els seus pagaments en euros. El supervisor de la banca indica que "està funcionant normalment".

Així mateix, el Banc d'Espanya destaca en el comunicat que Target "està funcionant bé", doncs s'estan processant pagaments amb normalitat i cap entitat no ha reportat incidents relacionats amb aquesta operativa. Target (Trans-European Automated Real-estafi Gross Settlement Express Transfer System) és un sistema de pagament que permet als bancs de l'Eurosistema transferir diners entre si en temps real.

Sobre el repartiment d'efectiu, que parteixen de les sucursals del Banc d'Espanya, el supervisor confirma que "està funcionant amb total normalitat". I quant a les inversions en borsa i la Infraestructura de valors (Iberclear i BME Clearing), assenyala també que "estan operant sense incidències".

Els bancs anuncien la tornada a la normalitat

A les xarxes socials, CaixaBank, el banc amb més clients del país (uns 19 milions) destaca que després de les incidències sofertes a Espanya dilluns, ja avui, el banc manté el processament normal de pagaments i operacions bancàries. Així mateix, manté disponibles canals digitals: web i app. Mentre que el servei en oficines i caixers es troba operatiu "gairebé en la seva pràctica totalitat" i dona servei des de primera hora.

A última hora de dilluns, el Santander i Unicaja també van anunciar a les seves xarxes socials que "tots els serveis digitals estaven funcionant amb normalitat" malgrat l'apagada elèctrica que estava afectant Espanya.