El sector bancari va ser el més denunciat pels consumidors el 2023. Les entitats financeres van rebre el 20,8% del total de les reclamacions l'últim any. Principalment, els seus clients van denunciar la negativa a tornar les despeses de formalització d'hipoteques cobrades il·legalment, l'aplicació d'interessos usurers en préstecs, el cobrament irregular de comissions i la dificultat per recuperar els càrrecs fraudulents realitzats en els seus comptes i targetes com a conseqüència del robatori de dades per part de tercers.
Així ho posa en relleu un informe de Facua, on s'indica que la banca va recuperar el 2023 el primer lloc com a sector més reclamat (un ja que ja va obtenir el 2021) desplaçant al de la compra i reparació de vehicles, que el 2022 va ser el que més denúncies va acumular. En total, els equips jurídics d'aquesta organització van obrir 8.029 expedients de reclamació en representació dels seus associats.
Després de la banca, que va acaparar unes 1.670 denúncies, es troben les empreses energètiques, que van obtenir el 15,3% del total (unes 1.228 queixes). El sector repeteix aquest any en el segon posat després d'escalar des de la quarta posició de 2021. Les companyies de llum i gas han provocat multitud de denúncies per l'existència d'irregularitats als rebuts, pujades de tarifes contràries a la legislació i el no lliurament de factures durant mesos, entre altres motius.
Tot això unit al constant augment del preu de l'electricitat que ve ocorrent durant els últims anys i els problemes que posen les empreses els usuaris que es volen canviar a les tarifes semiregulada de llum i regulada de gas, explica Facua en un comunicat.
Amb un 9,1% de reclamacions i ocupant el tercer lloc aquest any està el sector de les telecomunicacions, que ascendeix des del quart posat. Els clients han denunciat principalment els incompliments d'ofertes i enganys perquè els consumidors es donin d'alta, les pujades de tarifes, el cobrament de serveis no sol·licitats i els abusos que cometen les telecos quan els usuaris intenten donar-se de baixa, que van des de continuar carregant-lo els rebuts fins a l'aplicació de penalitzacions de forma il·legal.
El quart posat el comparteixen el sector transports i assegurances, ambdós amb un 9% del total de les reclamacions. Els electrodomèstics i aparells electrònics recalen a la cinquena posició, amb un 4,2%, i la compra i reparació de vehicles cau fins a un sisè lloc, amb un 4%, molt lluny de la primera posició que va ocupar el 2022.
D'altra banda, l'organització indica que el 2023 van rebre a més unes 36.000 consultes dels seus associats i els sectors pels quals més es va preguntar sobre els seus drets van ser, els subministraments (16,1%), la banca (14,5%), les assegurances (8,4%) i les telecomunicacions (8,3%).
En el comunicat, Facua critica "la inacció" de les autoritats autonòmiques de protecció al consumidor davant dels nombrosos fraus que pateixen els consumidors, i assenyala que l'absència de multes o les baixes quanties d'aquelles que s'imposen no compleixen el seu propòsit de dissuadir les grans empreses que cometin irregularitats.