L'aliança que van posar en marxa Bankinter i Liberty en febrer del 2022 per vendre assegurances de llar i autos, està paralitzada. El banc i la companyia d'assegurances van anunciar fa ara un any la creació d'una societat conjunta, Bankinter Liberty Hogar i Auto, on la primera va adquirir el 50,01% del capital i la segona el 49,99% restant.
En concret, de la Direcció General d'Assegurances i Fons de Pensions (DGSFP). Les companyies esperen rebre l'aprovació en poc temps i, per tant, ja han iniciat la venda de pòlisses, expliquen. L'objectiu d'aquesta aliança es que Bankinter distribueixi en exclusiva les assegurances de Liberty a les seves oficines d'Espanya i Portugal, però també a través d'EVO, el seu banc 100% digital. Tanmateix, a tancament de l'últim exercici i també en l'actualitat, "la societat continuava sense activitat," tal com revela l'entitat que dirigeix María Dolores Dancuasa al seu informe anual, on expliquen que segueixen pendent de les "corresponents autoritzacions regulatòries per a l'execució de l'acord".
Bankinter es va aliar amb Liberty Seguros després de desprendre's de Línia Directa, una companyia d'assegurances de la que era propietària i en la qual va decidir mantenir un 17% quan va sortir a Borsa l'abril del 2021. El banc va estudiar ampliar l'acord que ja tenia amb Mapfre mitjançant una societat en la qual distribueixen assegurances de vida i assegurances generals. I fins i tot associar-se amb Línia Directa, que també és líder en el ram d'auto.
Però finalment va optar per Liberty, que acabava de posar fi al seu acord amb BBVA i mantenia una aliança amb Kutxabank des de 2008 per vendre assegurances d'auto i comerç, que, de fet, acaba d'estendre's aquest mes de febrer fins a 2032. És a dir, deu anys més; Des de Bankinter rebutgen que la venda de Liberty sigui darrere dels retards i impedeixi la posada en marxa del seu negoci, insisteixen que només esperen les autoritzacions regulatòries i que la seva venda no trencarà l'aliança.
Les fonts consultades també rebutgen que la difícil situació que travessa el ram d'automòbils, per l'augment de la sinistralitat i de la inflació, i que ha marcat els comptes de companyies com Línia Directa o Mapfre, siguin darrere de la demora. En la firma de l'acord entre Bankinter i Liberty Seguros, la CEO del banc va destacar que la seva elecció va estar motivada, a més de per l'experiència i trajectòria en el negoci, per la seva forta implantació en mercats en els quals l'entitat és present i on volen desenvolupar aquesta activitat, com són Espanya, Portugal i Irlanda.
Però Liberty Seguros, que precisament agrupa els negocis a Espanya, Portugal i Irlanda de Liberty Mutual Group (la matriu nord-americana), va penjar el cartell d'es ven el mes de novembre passat. Bloomberg va informar llavors que l'operació estava valorada en més de 1.000 milions d'euros i que Bank of America s'estava encarregant de trobar-lo un comprador igual com JP Morgan feia el mateix amb la seva activitat a Llatinoamèrica. La companyia ha deixat clar que vol créixer als Estats Units i per això es desprèn d'aquests negocis.
Des que es va conèixer la venda li han sortit molts nuvis. A Europa sona fort Zuric, que d'adquirir els tres negocis europeus de Liberty es convertiria a la segona companyia d'assegurances més gran del Vell Continent per darrere d'AXA. Però les negociacions no són exclusives i alguns mitjans internacionals també apunten Allianz i Generali com a favorits d'aquesta licitació, actualment, la segona i tercera asseguradora més gran d'Europa.
A Espanya, les empreses asseguradores han estat preguntades per si estan valorant l'operació i la més rotunda ha estat Mapfre. El seu president, Antonio Huertas, va revelar fa només uns dies, en la presentació de resultats que, no anava a estudiar la seva adquisició. Alguns mitjans nacionals destaquen que Catalana Occident i Mútua Madrilenya sí que estan fent comptes per adquirir-la. Sigui com sigui, el que ja descompta el mercat és que les ofertes que està rebent Liberty Seguros són per sobre dels 1.000 milions que es calculaven fa tres mesos.