Bankinter ha estat el primer banc en presentar resultats del tercer trimestre de l'any, la resta ho farà la setmana que ve. El grup que dirigeix Glòria Ortiz des del mes de març passat, quan va agafar el relleu de María Dolores Dancausa, ha deixat el llistó molt alt en aconseguir captar unes 120.000 noves nòmines durant els primers nou mesos de l'any. Uns mesos en què la competència s'ha intensificat, sobretot des que el BBVA va llançar l'opa al Sabadell al maig.
Segons reflecteixen els seus comptes, Bankinter va assolir a tancament de setembre la xifra de 658.000 nòmines domiciliades davant les 541.000 que tenia al desembre. És a dir, n'ha captat gairebé 120.000 de noves des de començament d'any. Durant 2022 i 2023, amb els tipus d'interès a l'alça, van ser moltes les entitats que van llançar comptes remunerats per captar clients. Durant aquell període, el banc va registrar un descens de 55.000 nòmines.
Tanmateix, en la recta final de 2023, la banca va començar a retirar les seves ofertes en previsió que els tipus d'interès comencessin a baixar. I Bankinter va ser l'única entitat cotitzada que va mantenir el seu compte remunerat al 5%. Un compte que porta oferint més d'una dècada, fins i tot en els anys de tipus d'interès negatius. Fora de la banca cotitzada, tan sols Ibercaja ofereix una remuneració tan alta. En ambdós casos, a canvi de la nòmina.
Bankinter sempre ha presumit que el compte nòmina és el seu producte estrella -amb la qual capta més clients- i que les condicions són molt avantatjoses. Doncs només demana al nou client que domiciliï una nòmina o pensió de 800 euros, mentre que els seus competidors també demanen rebuts o pagaments amb targeta.
Encara que el 2023, en plena guerra de comptes nòmina i després de registrar les primeres baixes, Bankinter va haver de fer un pas al capdavant i millorar les condicions d'aquest compte per primera vegada des del seu llançament el 2012. En concret, va duplicar la remuneració, que va passar de 340 als 680 euros actuals. Va ser a partir de llavors quan va accelerar el ritme de captació.
L'opa del BBVA intensifica la competència
Encara que la banca espanyola és molt competitiva i les entitats sempre tendeixen a igualar o millorar el que fan les altres, en els últims mesos aquesta competència s'ha intensificat. Sobretot des que el BBVA llancés una opa sobre el Sabadell al maig. Això ha portat els dos bancs a ser més agressius i a la resta del sector, a seguir els seus passos.
On més s'està veient és amb les hipoteques, encara que també han influït les baixades de tipus d'interès a partir de juny, la qual cosa ha fet que la demanda i l'oferta pugi. Per la seva part, la guerra de comptes nòmines s'ha reactivat en aquesta recta final de l'any. BBVA ha anunciat per primera vegada que regalarà 400 euros als clients que portin els seus ingressos, i ho ha fet després que Sabadell oferís una remuneració del 2,5%, a més de 300 en efectiu. Però no han estat les úniques, Unicaja, per exemple, ha millorat la seva oferta fins als 620 euros.
La mateixa consellera delegada del banc el confirmava aquest dijous en la presentació de resultats quan se li va preguntar si l'augment de l'activitat comercial que han registrat en aquests mesos, es deu a l'opa BBVA-Sabadell. "Continuen sent competidors. A més, amb més empenta", assegurava Glòria Ortiz.
La CEO indicava també que no ha notat sortida de clients o de negoci des d'aquests bancs a Bankinter. "Quan sorgeix oportunitat de negoci és quan es produeix la integració tecnològica, de clients i equips. Perquè hi ha errors, es tanquen oficines o se'n va el gestor. Però ara per ara això no està ocorrent. Si surt l'opa, veurem si és una oportunitat o no", concloïa.