Els viatges amb tren dins d'Espanya creixen a una velocitat de vertigen. Des que existeixen tres operadors i quatre marques, el nombre de passatgers s'ha disparat cada any, ja que s'ha aconseguit democratitzar el transport i abaratir els preus de l'alta velocitat en fins a un 40%. I les xifres de reserves d'aquest estiu així ho demostren. Segons un estudi realitzat per Trainline, la plataforma de reserves, en destinacions com Benicàssim els viatges s'han triplicat respecte al 2023. De fet, es posiciona juntament amb Barcelona com a favorit d'aquestes vacances.

Trainline ha realitzat un estudi intern sobre el nombre de passatgers que han reservat bitllets de tren a Renfe, Avlo, Iryo i Ouigo a través de la seva app o web per viatjar entre juliol i agost, els dos mesos amb més moviment a l'estiu, i conclou que Barcelona, primer, seguit de Madrid i València, són els que més reserves registren, juntament amb Alacant i Saragossa. Totes aquestes ciutats es beneficia de la seva posició intermèdia en un dels corredors ferroviaris amb més demanda, com és el de Madrid-Barcelona, expliquen.

Però, si només es tenen en compte a aquelles localitats que més han incrementat la seva afluència de viatgers respecte al mateix període de 2023, apareixen destinacions de sol i platja com Benicàssim, on les reserves s'han disparat un 173%, gairebé el doble que el 2023. El segueix Benicarló-Peñíscola, amb un 91% més; San Sebastián-Donostia, les reserves del qual han pujat un 52% i Gijón, que registra un augment del 47%. Així mateix, les reserves per a Cadis han pujat un 24%.

Quant a destinacions urbanes, l'estudi de Trainline destaca Valladolid amb un 124% més de reserves; seguit de Burgos (+73%), Oviedo (+60%), Múrcia (+24%) i Pamplona (23%). Amb aquestes xifres, la plataforma assegura que l'estiu "promet tornar a batre rècords de visitants" i, un any més, el tren es consolida com un dels mitjans de transport favorits per a espanyols i estrangers a l'hora viatjar per Espanya a l'estiu.

Les seves dades també posen en relleu que fins i tot 36% dels usuaris del tren en els mesos de juliol i l'agost són d'origen estranger. Els turistes procedents dels Estats Units són els que més van créixer el 2023 a Espanya, fins i tot un 38,5% més respecte a l'any anterior. I aquest creixement també es nota en les vies espanyoles, ja que el 16% dels estrangers que han reservat bitllets a Trainline per viatjar pel nostre país aquest estiu procedeixen dels EUA, sent la nacionalitat majoritària; seguits per britànics, francesos (ambdós amb una quota del 5%) i italians (3%).

Entre les rutes internacionals, destaquen com les més demandades París-Barcelona, Lió-Barcelona i Marsella-Barcelona. D'aquesta manera, els trens transfronterers es refermen com una de les opcions preferents per als viatgers, asseguren, i París repeteix aquest estiu com la ciutat estrangera més visitada amb tren des d'Espanya.

Augment de passatgers en les rutes amb més d'un operador

Des de Trainline també destaquen que, la liberalització del sector no només ha transformat la manera de viatjar a Espanya, sinó que també ha suposat que cada vegada més viatgers apostin pel tren per moure's pel nostre país. I aquest factor "és evident" en aquelles rutes que en els últims mesos han donat la benvinguda a nous operadors.

És el cas de la ruta que connecta Barcelona amb Sevilla, que aquest any multiplica per sis el nombre de viatgers, en comparació amb l'any passat. Aquesta ruta, a més, és especialment rellevant per als estrangers, que l'any passat suposaven el 63% del total dels passatgers que van utilitzar el tren per viatjar entre ambdues ciutats.

Per la seva part, la línia Madrid-Valladolid, en la qual ja donen servei diversos operadors, ha disparat un 173% el seu nombre de passatgers durant el període estival. Un efecte similar al de la ruta Madrid-Múrcia (+104%), en la qual ara mateix operen dues marques i donarà la benvinguda a un nou operador (Ouigo) el mes de setembre, recorden.