Quan falta menys d'un any per a la cerimònia d'inauguració de la Copa Amèrica de Vela, encara no hi ha cap empresa de l'IBEX que patrocini aquest campionat mundial que es disputarà a Barcelona, però els organitzadors asseguren que aviat anunciaran nous espònsors. Fonts properes a Aurora Catà, vicepresidenta d'America's Cup Events Barcelona (ACE Barcelona), l'entitat organitzadora, apunten que a mitjans de setembre confirmaran nous contractes de patrocini després de la regata preliminar de Vilanova i la Geltrú. Aquestes fonts insisteixen que "tot avança satisfactòriament".

Fins ara, la competició barcelonina compta tan sols amb dos "socis globals" —la companyia aèria Emirates i el grup perfumer Puig— i amb dos "patrocinadors oficials" —el fabricant japonès de motors nàutics Yanmar i la cervesera Damm— a més del "cronometrador oficial" de la competició, que serà la suïssa Omega.

Tenint en compte que Emirates, Yanmar i Omega són patrocinadors habituals de la Copa Amèrica, fins ara les novetats es limiten a Puig i Damm, dues companyies barcelonines que acostumen a col·laborar amb competicions esportives. La manca d'espònsors espanyols de pes quan falta un any per a l'inici de la Copa Amèrica de Vela, especialment de grans companyies espanyoles de l'IBEX, genera dubtes entre l'empresariat local sobre la capacitat d'aquesta prova per generar ingressos.

No obstant això, una gran corporació de l'IBEX estaria a punt d'anunciar que serà espònsor de referència en la propera edició de la Copa Amèrica. No només s'implicaria en l'aspecte econòmic sinó també en el logístic de les proves esportives, segons apunten fonts properes als equips de la competició.

Aquestes fonts precisen que Alfonso Rodés, president d'Havas Group a Espanya, participa activament en la captació de nous espònsors. Un altre dirigent que s'ha implicat a fons en l'organització és Dani Puig, de la tercera generació dels propietaris del grup Puig, propietari de Yacht Work List i president del comitè executiu de Barcelona Capital Nàutica. També forma part de l'executiva de Barcelona Global, el lobby que va fer possible que Barcelona es convertís en seu de la prova.

En l'edició de la Copa Amèrica celebrada a València el 2007, la llista d'espònsors estava encapçalada per Santander i Endesa, dos gegants de l'IBEX, que van aportar 15 milions d'euros cada un. En l'edició de 2010, celebrada també a València, la llista va perdre pes i aportacions econòmiques. Estava liderada per Iberdrola —també de l'IBEX—, El Corte Inglés, Damm i el fabricant suís de rellotges Hblot. En aquesta última ocasió, els plets judicials entre els principals equips, que van reduir la competició a tan sols dues embarcacions —la suïssa Alinghi i la nord-americana Oracle, que es va acabar imposant—, van generar incertesa entre els espònsors i, fins i tot, van fer perillar la prova.

L'última edició de la Copa Amèrica, disputada el 2021 a Auckland (Nova Zelanda), va comptar amb el patrocini de nombroses companyies globals començant per la marca de luxe Prada. Malgrat que el seu president, Patricio Bertelli, acaba de constituir una empresa a Barcelona per gestionar la participació de Lluna Rossa, l'equip italià que disputarà la Copa America, ha descartat mantenir-se com un dels grans espònsors.

Entre els patrocinadors de l'edició de l'anterior Auckand també hi havia la companyia aèria Emirates, el xampany francès G.H. Mumm, la marca nord-americana de roba nàutica North Sails, la japonesa Yanmar i Coca-Cola.

Grant Dalton, director executiu d'America’s Cup Events Barcelona / David Zorrakino / Europa Press

Dels 70 milions d'euros pressupostats per a l'organització de la Copa Amèrica, les administracions públiques —Generalitat, Govern d'Espanya, Diputació i el Consorci de Turisme de Barcelona— aportaran 45 milions. Els 25 milions restants es preveu que es generin mitjançant l'explotació comercial de l'esdeveniment. Tanmateix, si no s'aconseguissin aquests ingressos, l'import està avalat per Barcelona & Partners, l'agència d'inversió del loby empresarial Barcelona Global.

Un informe de la Universitat Pompeu Fabra va estimar que la celebració de la Copa Amèrica de l'any vinent generarà un impacte econòmic a la ciutat i al seu entorn de 1.239 milions d'euros.

L'entitat organitzadora America's Cup Events Barcelona (ACE Barcelona) està encapçalada pel neozelandès Grant Dalton per la seva condició de patró de l'embarcació que va guanyar l'última edició, i compta com a vicepresidenta amb Aurora Catà —en la fotografia superior—. Precisament, en la seva etapa al capdavant de Barcelona Global va liderar el procés pel qual Barcelona va aconseguir la nominació.