El president de l'agrupació de comerciants Barcelona Oberta, Gabriel Jené, ha demanat la creació d'una agència o Consorci de Promoció Comercial publicoprivat, que acompanyi els operadors a instal·lar-se en zones estratègiques de Barcelona. Aquest ens serviria per orientar els comerciants "amb codis de bones pràctiques i disciplina urbanística i de qualitat en les implantacions comercials”, ha manifestat Jené. Així ho ha dit durant la celebració de l'IX Summit Barcelona Oberta Retail i Urbanisme.

En la seva intervenció, Jené ha recollit algunes bones pràctiques de projectes urbanístics que han integrat el retail, ha destacat "la urgència d’un urbanisme que aposti per l’excel·lència comercial i que no permeti l’obertura de certs establiments 24 hores que degraden el paisatge comercial". 

L'entitat també ha posat en relleu aspectes de la ciutat que tenen impacte en el seu sector, com ara la remodelació de la Via Laietana. En aquest sentit, Barcelona Oberta demanat a l'Ajuntament de Barcelona que recuperi el carril de pujada de Via Laietana i que iniciï el procés de mediació per la sentència que els tribunals van dictaminar sobre la superilla de Consell de Cent. A més, l'associació considera que el tramvia per la Diagonal no és prioritari i ha demanat al consistori que elabori estudis previs de sostenibilitat i impacte econòmic abans de prendre una decisió tan important.

La recerca del consens

En opinió de l'entitat, Jené ha manifestat que “la política urbanística de la ciutat ha de sorgir del consens i de la col·laboració, ha de ser un reflex dels valors de la societat actual i no de decisions unilaterals o parcials de curta mirada i d'esquena a tots els agents i sensibilitats generadors del canvi i del progrés".

Sobre la Copa Amèrica de vela, ha defensat que ha estat bona per a Barcelona. "Ens ha retornat la confiança i ens ha deixat un important llegat, amb una ciutat que torna a mirar al mar, amb la recuperació del Port Olímpic i el front marítim” i ha apuntat al campionat internacional Ryder Cup com la nova gran oportunitat per a Barcelona.  

La jornada celebrada aquest dimarts ha analitzat l'impacte de la transformació urbanística al retail, amb projectes en curs com la reforma de la Rambla i de Via Laietana, les estacions de Sagrera i Sants, la transformació de les Glòries, el trasllat de l'Hospital Clínic o l'ampliació del Camp Nou.

El 15% del PIB de Barcelona

Barcelona Oberta, una associació que reuneix els 23 principals eixos comercials de la ciutat, ha reunit unes 200 persones de la societat civil i empresarial de la ciutat, autoritats, representants del teixit associatiu i productiu, i especialment dels eixos comercials. El president de l'entitat els ha traslladat “la necessitat de reflexionar sobre la importància del comerç en les transformacions urbanístiques i de mobilitat” que impacten en un sector que representa per a l’economia el 15% del PIB de Barcelona i el 21,9% de l’ocupació. Segons el president de l’entitat “la ciutat “del futur” l’hem de construir entre tots, també des del retail de Barcelona i especialment amb valors d’excel·lència comercial en els entorns urbanístics".

Amb la participació de destacats referents de l'urbanisme, Martha Thorne, urbanista i crítica d’arquitectura ha dibuixat les tendències en urbanisme a altres ciutats europees i del món, destacant com a element vertebrador de les polítiques urbanístiques la sostenibilitat i les persones en el centre. En la seva presentació ha posat en relleu que “les ciutats són Ecosistemes on tot està connectat” el repte és teixir tota la informació per aconseguir un resultat unificat, uniforme i consistent”. Thorne ha expressat que l’arquitectura pot fer de catalitzador de l’urbanisme i del retail, però, per a això “necessitem totes les dades, hem d'aprofitar la tecnologia per a prendre les millors decisions i crear millors ciutats per als seus residents i visitants".

L'acte també ha comptat amb l’arquitectura, amb Luisa Badia, CEO de L35 Architects, responsables de l’ampliació de La Maquinista, la remodelació de Maremagnum, i de nombrosos projectes a França; la promoció d’equipaments comercials i residencials, amb Jaime-Enrique Hugas, cofundador de Conren Tramway, promotora que ha realitzat 30 projectes a la ciutat, i que té en marxa la remodelació de les 3 xemeneies de Paral·lel, entre altres; el real state amb l’expert del sector i CEO de Cushman&Wakefield, Oriol Barrachina; el retail, de la mà de Francesc Casanovas, CEO de la cadena de joieries Fina García, amb 23 establiments ubicats en trama urbana i centre comercial; i per últim, des de la gestió publicoprivada d’àrees comercials, amb la Dee Corsi, Chief Executive Manager de New West End Company, el BID de Londres que gestiona els quatre principals carrers comercials de la ciutat, entre els quals destaca Oxford Street.