Els nous trens de gran capacitat encarregats per Renfe per renovar la seva flota de Rodalies començaran a operar a partir de 2025 a Barcelona, Madrid i València. Segons ha explicat aquest dimecres el president de la companyia pública, Raül Blanco, les primeres unitats del megacontracte de 4.000 milions de Renfe amb els fabricants Stadler i Alstom i CAF per a la renovació de la flota de Rodalies i Mitja Distància aniran destinades a retirar els principals nuclis de població d'Espanya i substituiran trens que en alguns casos tenen fins a 40 anys d'antiguitat.
Els nous trens de Rodalies tindran una capacitat d'almenys 900 places, un 30% més que els actuals, i minimitzaran el temps de baixada i pujada de viatgers mitjançant un disseny amb un mínim de 10 portes i amplis vestíbuls. Això permetrà reduir les parades i oferir més freqüències. Segons Raül Blanco, els trens incorporen un manteniment predictiu que millora l'eficiència i facilita que els trens "estiguin el màxim temps possible sobre les vies".
El president de Renfe ha visitat aquest dimecres el centre tecnològic de Stadler Valencia a Albuixech per conèixer la imatge dels nous trens, que disposaran de wifi, espai per a bicicletes o cotxets de nadó i seran completament accessibles. Stadler ha rebut l'encàrrec de fabricar en total 79 trens de gran capacitat de Rodalies per 1.305 milions d'euros. Actualment s'estan fabricant les dues primeres unitats, el procés de validació i certificació de les quals començarà el 2024. Una vegada superat aquest període, s'iniciarà la producció en sèrie de les 77 unitats restants i s'entregaran a un ritme de 2 trens cada mes. La previsió és que comencin a circular a començaments de 2025.
Paral·lelament, la planta d'Alstom en Santa Perpètua ja es fabriquen les primeres unitats de l'encàrrec de 201 trens per a Rodalies i Rodalies per 1.800 milions d'euros. Aquests trens es lliuraran a un ritme de tres unitats al mes una vegada estiguin completament validats al llarg del proper any.
Fins a 500 llocs de treball
L'encàrrec a la planta valenciana de Stadler implica la creació de 500 nous llocs de treball. A més del material mòbil, Renfe ha contractat el manteniment per a 15 anys. Tècnicament, els nous vehicles estaran dotats d'equips d'última generació que suposaran una millora de la fiabilitat de la xarxa i la puntualitat del servei, segons ha destacat Renfe. La tecnologia implementada permetrà recollir milers de dades per segon de tota la flota, la qual cosa assegura la presa de decisions operatives de forma més eficient.
Locomotores de Mercaderies per al Corredor
D'altra banda, el president de Renfe, Raúl Blanco i el president de Stadler Valencia, Iñigo Parra, han firmat en la planta de Stadler el contracte de compra i manteniment integral de dotze Locomotores de Mercaderies amb ERTMS i ample internacional per un import de 112,9 milions d'euros. El termini de lliurament de les locomotores conclou el 31 de desembre de 2025.
Renfe preveu destinar les locomotores contractades al Corredor Mediterrani en el qual Adif és instal·lant l'Ample Estàndard UIC, el que suposarà l'augment de la longitud màxima dels trens de mercaderies fins a 750 metres.