Els bars han complert les estimacions i han tancat una Setmana Santa positiva, malgrat que la inflació ha tingut un rol determinant en el consum. Tal com ha afirmat aquest dilluns José Luis Yzuel, president de l'Associació d'Hostaleria d'Espanya, els bars i els restaurants han posat el punt final a la Setmana Santa de 2023 amb "molt bona" afluència de comensals. Com ja va informar ON ECONOMIA, aquesta temporada és una de les més importants per a Espanya a causa de la quantitat de turistes que mou, una cosa que influeix de ple sobre el lleure, on els bars i restaurants tenen una posició de privilegi.
Malgrat que la conjuntura econòmica no és pròspera, la realitat és que, entre els espanyols, hi continua havent ganes de consumir, el que confirma la recuperació de l'hostaleria després de la pandèmia de la covid-19. A mitjans de març, aquest mitjà va informar que tant els bars, com també els restaurants, van vendre un 20% més el febrer respecte el gener passat, una prova que certifica que l'hostaleria continua creixent malgrat l'assot de la inflació i de l'enduriment monetari.
I és precisament l'escalada dels preus l'únic punt negatiu que el president de l'Associació d'Hostaleria d'Espanya destaca. Yzuel ha lamentat una "certa reducció en la despesa" dels consumidors a causa de l'alça dels preus. Malgrat això, el líder de l'Associació ha constatat que la bona Setmana Santa firmada pels bars i els restaurants és el "preàmbul de les vacances d'estiu", de les quals s'espera que l'hostaleria continuï creixent, encara seguir en un context econòmic complex.
Els bars i restaurants es beneficien del creixement de la Setmana Santa
Malgrat l'escalada dels preus, José Luis Yzuel explica a Efe que les últimes dades "confirmen les bones previsions que manejava el sector entorn d'aquesta setmana". A més d'això, el president de l'Associació d'Hostaleria espanyola expressa que la bona Setmana Santa firmada pels negocis hotelers, és una nova mostra del creixement que "està experimentant aquesta festivitat any rere any".
Abans de l'entrada d'aquesta festivitat, totes les estimacions projectaven una Setmana Santa positiva, amb bones previsions d'afluència i despeses, les quals semblen haver-se complet. Es pot destacar que l'enduriment monetari i, sobretot, l'escalada dels preus ha tingut un paper protagonista sobre el consum, que, malgrat notar una certa reducció, s'ha mogut en cotes positives. Tal com apunten des de l'Associació, la despesa d'aquest any ha estat un 5% superior al de la Setmana Santa de 2022, el qual va confirmar la recuperació postpandèmia.
Malgrat que les circumstàncies econòmiques continuen sense ser falagueres, la realitat és que el lleure continua creixent, aixecat per les ganes de consumir dels espanyols. De cara a diversos experts, els consumidors encara mantenen aquest factor psicològic generat arran del confinament, el qual va obligar tots els espanyols a romandre a les seves llars. Malgrat que hi ha hagut una reducció de la despesa a causa de l'alça dels preus, les dades de consum són positives i confirmen l'estimat abans de la Setmana Santa.
Sevilla factura un 10% més que en la Setmana Santa 2022
Per exemple, en ciutats com Sevilla, on aquesta festivitat té un pes extraordinari sobre l'economia nacional, les primeres estimacions xifren en un 10% l'augment de la despesa respecte a l'anterior exercici, tal com informen des de l'Associació d'Hostaleria de Sevilla i Província. D'altra banda, a Madrid, malgrat que també hi ha hagut un creixement notable de la despesa, reconèixer "focus diferents d'hostaleria" amb zones residencials en els quals els bars i els restaurants "s'han ressentit". Tal com apunten des de l'Associació, aquests bars s'han vist afectats pel desplaçament de comensals a altres llocs en Setmana Santa.
Malgrat això, Yzuel destaca que la tendència general ha estat "positiva", i més tenint en compte que els preus han crescut notablement respecte a l'anterior exercici. Abans de la Setmana Santa, ON ECONOMIA va informar que l'hostaleria seria un dels sectors més recolzats per l'entrada d'aquesta festivitat, tant en la facturació, com també en l'ocupabilitat. Segons les dades de Randstad reportades el passat 29 de març, tant els bars com els restaurants generarien més de 69.000 llocs de treball durant la Setmana Santa de 2023. Aquesta dada evidencia el pes que té aquesta època sobre el turisme i el lleure a Espanya.