Ouigo ha respost a les acusacions del ministre de Transport i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, sobre la guerra de preus oberta als trens i el seu impacte en els comptes de Renfe, dient que és "la primera vegada que els retreuen tenir preus baixos".
Al matí, en una entrevista amb la Cadena Ser, el ministre ha assegurat que tant Ouigo com Iryo "estan perdent una quantitat de diners tremenda" a Espanya"per tirar els preus", el que ha arrossegat a Renfe també a "aquests mals resultats". Puente ha acusat també la companyia francesa d'apostar "clarament pel dúmping de preus".
En una trobada amb la premsa, el president d'Ouigo España, Alain Krakovitch, i la directora general de l'operador, Hélène Valenzuela, han defensat els beneficis de la seva entrada a Espanya, com la quota més important de mercat que té ara el tren davant l'avió i el seu efecte en el medi ambient.
En francès, Krakovitch ha defensat que el 50% dels seus usuaris mai no ha viatjat abans en aquest mitjà de transport, aportant dades de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), que demostren que tots els operadors, inclòs Renfe, han augmentat el seu nombre de viatgers en les línies obertes a la competència des de l'entrada d'Ouigo.
Valenzuela ha recordat que la companyia té en provisions més de 1.000 milions d'euros en concepte de les taxes que pagarà a Adif durant els propers 10 anys, repercutint així favorablement en l'economia espanyola i contribuint a amortitzar els 65.000 milions que euros que els espanyols han gastat en l'alta velocitat.
La directiva ha revelat que hi ha diversos ajuntaments que s'han posat en contacte amb la companyia per demanar que Ouigo arribi a la seva ciutat, en entendre que baixaran els preus i, per tant, beneficiarà els seus ciutadans.
"Hem portat els grans beneficiats de l'alta velocitat a un ciutadà espanyol que abans no es podia permetre un producte elitista (amb referència a l'AVE de Renfe), però sí que hem posat a disposició un producte d'elit, gràcies a un model de producció sense sobrecostos i d'economia d'escala, basat en volum, que funciona si l'ocupació és del 90%, alguna cosa que ja complim", ha argumentat.
Davant les acusacions del ministre que arrossegarà pèrdues amb aquests preus, el seu objectiu és assolir la rendibilitat en un termini d'entre 3 i 4 anys des de la posada en marxa del servei, una cosa que en el cas del Madrid-Barcelona passarà al maig. Ha posat com a exemple l'entrada de l'operador privat italià Italo en aquest país, en el qual va tardar aquell temps a ser rendible, encara que "sense Covid, sense un preu de l'energia tan alt i amb una baixada del 30% dels cànons", conjuntures a què Ouigo sí que s'ha hagut d'enfrontar.
Sobre els cànons, Valenzuela ha criticat que a Espanya hi ha un reglament europeu que no es respecta respecte a la fixació de cànons, en no tenir totes les circumstàncies en compte, com per exemple el fet de la inexistència de peatges a les autopistes, que suposa una altra competència més per al tren.
Possibles multes a Adif
Els directius també s'han pronunciat sobre les queixes d'Espanya, inclòs el ministre Puente, que França està posant moltes traves a l'arribada de Renfe a París, dient que l'únic problema és que l'operador espanyol ha escollit una tecnologia de Talgo que no té les mateixes característiques que la xarxa francesa, és a dir, un problema tècnic d'homologacions.
Krakovitch ha recordat que Ouigo ha estat treballant fins a cinc anys i invertit més de 40 milions d'euros en adaptar els seus trens per operar a Andalusia, on preveu fer-ho després de l'estiu i on no ha pogut fer-ho abans per l'existència en aquesta línia d'un sistema de seguretat (LZB) que creï "obsolet".
"La problemàtica és que els trens de Talgo seleccionats per Renfe no tenen les mateixes característiques de gàlib, etc, que les que hi ha a França. Em costa entendre les acusacions, sobretot quan tot està molt regulat i és transparent", ha afegit.
Respecte a les possibles multes que podria enfrontar per part de Adif per aquest retard en arribar a Andalusia, Valenzuela ha afirmat que des del primer dia que es van firmar els contractes es reconeixia aquest fet com una causa externa, per la qual cosa rebutja qualsevol possible sanció".
"Hi ha moltes dificultats tècniques que hem hagut d'enfrontar a Espanya per entrar, com circuits de via específics o diferents sistemes de seguretat. No ens hem retardat per gust, sinó per l'adaptació dels trens", ha afegit.
A punt d'assolir els tres anys de vida a Espanya, Ouigo ha registrat gairebé 10 milions de viatgers en els seus trens de doble altura de 509 passatgers (o 1.019 en doble composició). Té 16 trens i espera continuar invertint en Espanya per entrar en la segona fase de la liberalització i entrar en noves rutes.