La farmacèutica alemanya Bayer ha registrat en Espanya "un bo i millor acompliment de les seves tres àrees de negoci el 2024", que s'ha traduït en un increment de les vendes del 7%, assolint la xifra de 822 milions d'euros.

L'escalada de la facturació s'ha obtingut en les tres divisions de farmacologia, cura personal i agricultura, però amb una especial empenta de les vendes en aquesta última àrea, que ha crescut un 12% anual, amb 286 milions d'euros. "El context ha estat molt favorable -climatologia, demanda...- i la divisió agrícola ha crescut en insecticides, herbicides i llavors de blat de moro, com a clau de l'èxit", ha reconegut aquest dimecres en roda de premsa el conseller delegat de Bayer Espanya i Portugal, Jordi Sánchez.

A finals de 2024, la farmacèutica va llançar al mercat Preceon, un revolucionari sistema de cultiu de blat de moro que es fonamenta en una nova generació d'híbrids de blat de moro ("Smart corn") de baixa estatura (30% més baix) i un sistema de producció integrat que combina l'eina digital FieldView i recomanacions personalitzades, amb l'objectiu que l'agricultor pugui incrementar el rendiment de les collites i optimitzar la gestió dels recursos.

Respecte a les altres dues àrees, Sánchez ha concretat que els medicaments de prescripció, amb el focus posat en oftalmologia, cardiorenal i oncologia, han experimentat un creixement del 3,7%, amb unes vendes de 410 milions d'euros. Ha destacat l'impuls de la comercialització de la teràpia oftalmològica Eylea, dirigida al control i tractament de les patologies de retina.

Els productes per a la cura personal, amb 126 milions en vendes, "han tingut un acompliment excepcional", ha manifestat el conseller delegat en explicar el significatiu creixement anual de gairebé un 9% (8,9%). En aquest cas, els articles per a tractaments dermatològics -amb les marques Bepanthol i Canesten-, per combatre la grip i el refredat -amb Propal i Desenfriol- i, molt especialment, la salut digestiva, han estat essencials. Entre les previsions per a aquest 2025, Sánchez ha anunciat el llançament de productes per al son i la relaxació, fruit dels esforços de la multinacional en R+D.

El conseller delegat ha defensat el posicionament de "Bayer Espanya com a motor de la multinacional en avenços i innovació", i ha posat èmfasi que és el primer país del món en reclutament de pacients per a les fases de desenvolupament de nous productes. "Bayer aposta per Espanya, un país on troba l'excel·lència investigadora per concentrar bona part dels assajos en fase I", ha concretat.

Les xifres que ha donat Bayer Espanya el 2024 són "més favorables perquè s'han donat determinades condicions", com la demanda en agricultura, la dermatologia en cura personal, i els nous llançaments en farma, a més del producte Eylea per a oftalmologia, ha insistit Sánchez al ser preguntat per la divergència en els negocis. La multinacional va tenir unes vendes globals de 47.637 milions d'euros, un 2,2% menys en comparació del 2023; i va perdre 2.552 milions d'euros el 2024, un 13,2% menys que el 2023, per depreciacions en el negoci agrícola. La divisió mundial d'agricultura va baixar la facturació fins als 22.259 milions d'euros per la caiguda dels preus.

Sense avançar les previsions locals per a 2025, el conseller delegat ha recordat que la companyia acumula una inversió de 590 milions en R+D, a Espanya, des de 2019. En concret, el 2024, els recursos destinats a investigació i innovació van sumar 118 milions (un 12% més anual) del total de 145 milions invertits en R+D. Els 27 milions restants s'han destinat a augment de capacitat productiva i desenvolupaments a tota la cadena de valor en els 11 centres productius de Bayer a Espanya.

Teràpies gèniques i cel·lulars de Viralgen

Es pot significar que, en el global, els 145 milions, són un 6% inferiors a la inversió de 2023. Aquell any, Bayer va invertir 154,3 milions d'euros a Espanya, la qual cosa va suposar un rècord d'inversió en el país, per la forta inversió de 86,8 milions d'euros en els centres de teràpies avançades amb què compta a Sant Sebastià -Viralgen i TAAV-. El 2024, el grup també ha destinat bona part de les inversions a Viralgen, en concret uns 66,4 milions d'euros, segons ha assenyalat Jimmy Vanhove, conseller delegat de Viralgen.

Precisament, el conseller delegat de Bayer en Espanya ha triat la planta de Viralgen, a Sant Sebastià, per comunicar els resultats anuals. A finals de 2020, Bayer va comprar AskBio i Viralgen, participades per Columbus, per 4.000 milions de dòlars. Aquestes companyies es gestionen directament des de la central de la multinacional a Alemanya i treballen per a tot el grup a escala mundial.

En l'actualitat, Viralgen s'ha convertit en un centre de referència mundial per a la producció a escala de teràpies gèniques i mòbils, a través de la innovació que realitza Askbio en àrees com el Parkinson, l'atròfia multisistèmica, la insuficiència cardíaca congestiva, la malaltia de pompe o la distròfia muscular de les extremitats.

La planta de desenvolupaments de Viralgen ha rebut el suport de Bayer, convertint-se en un centre amb 443 professionals, un 22% dels quals s'ocupa d'R+D. La companyia produeix per a tot el grup Bayer, a més de destinar-ne més de la meitat de la fabricació per a tercers.

En el cas de TAAV, es tracta del centre que produeix l'ADN sintètic per a ús terapèutic en malalties congènites que afecten un únic gen.