Les campanyes per captar i fidelitzar clients estan funcionant. Des de començament d'any, els grans bancs del país han augmentat de manera considerable la seva base de clients fora i dins d'Espanya mitjançant promocions en les quals han regalat diners, televisors o han remunerat l'estalvi a aquells que es donessin d'alta o portessin els seus ingressos per primera vegada. Però sens dubte, el que més creix a l'últim exercici és el nombre de clients actius o vinculats. Així, en BBVA, CaixaBank i Santander ja superen el 60% per primera vegada.
La banca solia donar la xifra de clients totals, on incloïen tota mena de clients. Però d'algun temps ençà també detallen quants d'ells són actius, és a dir, els que a més d'obrir un compte, han fet un ingrés o moviment recent. En BBVA, la vara de mesurar és si l'esmentat ingrés és superior a 5 euros, ja que així consideren que el compte té activitat.
Altres entitats aprofundeixen més i revelen quants d'ells, a més, estan vinculats. És a dir, que no només tenen obert un compte, sinó que també ingressen la seva nòmina, domicilien rebuts, o contracten una hipoteca. El sector entén que aquests clients, els més fidels, són els veritablement importants i els han posat en el focus premiant-los amb zero euros de comissions i oferint-los tota mena de serveis sense cost.
Una estratègia que comença a donar els seus fruits, ja que BBVA ha aconseguit que gairebé 70 dels seus 90 milions de clients a nivell grup siguin actius, segons revela en els seus últims comptes. El que indica que el 77% d'ells fan ús del seu compte de manera regular. El banc que presideix Carlos Torres no revela, tanmateix, quants dels seus clients a Espanya són actius o vinculats. Aquí ja supera els 12 milions de clients després de captar més de mig milió entre gener i juny.
BBVA està duent a terme una agressiva oferta comercial a tots els països on opera, ja que es va marcar com a propòsit en el pla estratègic 2021-2024 captar 10 milions de clients a nivell grup (ja porta 7,8 milions) i que 3,6 milions d'ells fossin a Espanya. Des d'aleshores ha posat en marxa diferents campanyes de captació al nostre país, com el 'Pla Invita un Amic', la devolució de rebuts i regals de fins a 300 euros en efectiu per nòmina.
Santander i CaixaBank sí que detallen les dades de clients vinculades o actives a Espanya. A nivell grup, el banc que presideix Ana Botín és el més gran dels tres, assoleix els 164 milions de clients i d'ells, 99 milions són actius (un 60,3% del total). A Espanya, segons les dades recollides per ON ECONOMIA té una base de 14,7 milions de clients i 8,1 milions (el 55% del total) són actius, és a dir, tenen una transaccionalitat habitual amb el banc. La xifra ha augmentat un 5% l'últim any amb dades fins a tancament de juny.
A Espanya, Santander ha captat un total 362.000 nous clients de gener a juny, que s'afegeixen als més de 700.000 de l'any passat. L'entitat també ha tret l'artilleria pesant en els últims mesos i ofereix diferents incentius a aquells que s'obrin un compte, per exemple, diners. El banc paga entre 150 i 350 euros segons la nòmina. A més, és dels pocs que remunera els dipòsits a través del seu banc digital, Openbank.
CaixaBank és líder en nombre de clients al nostre país. El banc català va tancar juny amb 18,2 milions a Espanya (i 1,9 milions a Portugal) i ha aconseguit augmentar el seu percentatge de clients vinculats fins al 71,4%, la qual cosa fa que a nivell grup (incloses les xifres del país lusità) se situïn entorn del 70%.
L'entitat que presideix José Ignacio Goirigolzarri s'ha centrat en els últims mesos en la captació de nòmines, així, aquest mateix dimarts posava en relleu que ja ha superat els 6 milions a Espanya, la qual cosa suposa que 4 de cada 10 salaris al nostre país es cobren a través d'aquest banc, ja que voreja el 40% de quota. L'entitat també ha regalat diners a través d'Imagin, el seu banc digital. Però a més ha llançat un dels millors comptes remunerats del mercat (al 5% TAE) i ha regalat televisors que domiciliessin els seus ingressos.
Sabadell i Unicaja, el quart i el cinquè banc més gran del país, informen de les seves xifres de clients de manera diferent, resultant més difícil comparar-los. El primer supera els 4 milions de clients particulars a Espanya (sense comptar amb les empreses) i el 20% d'ells, un total d'1,6 milions, té domiciliada la seva nòmina o pensió, és a dir, està vinculat; Unicaja només facilita la dada de clients vinculats, no totals, que assolia els 4,1 milions a tancament de juny incloent-hi les empreses.