El BBVA va perdre més de 2.000 milions en dipòsits durant el segon trimestre a Espanya, coincidint amb l'anunci de l'opa al Sabadell, que es va realitzar al maig. En el mateix temps, el banc català ha guanyat més de 700 milions, segons reflecteixen els balanços d'aquestes entitats. No obstant, el banc que més dipòsits va guanyar entre l'abril i el juny va ser CaixaBank.
La pèrdua de dipòsits es produeix quan els clients d'un banc (empreses o particulars) retiren els diners del seu compte, ja sigui perquè el porten a un altre banc, perquè contracten algun producte d'estalvi (per exemple, un fons d'inversió) o perquè el gasten. Encara que sol produir-se quan es perden clients. Tanmateix, el BBVA no ha aportat en els seus últims resultats xifres de captació de clients com fa habitualment, i tampoc no explica aquesta sortida de dipòsits.
El BBVA ha estat dels bancs menys agressius del sector quant a campanyes de captació. La majoria d'entitats han llançat comptes remunerats o premien amb diners els qui domiciliïn la seva nòmina, però el banc que presideix Carlos Torres i dirigeix Onur Genç, s'ha desmarcat, de moment, d'aquesta pràctica.
El que ha estat molt actiu és el Sabadell. Des de l'anunci de l'opa ha llançat diverses promocions per captar nous clients. Sobretot, a través del seu compte online, que remunera els diners en compte des de fa mesos i cada vegada, amb millors condicions. El banc que presideix Josep Oliu i dirigeix César González-Bueno s'ha proposat créixer en solitari i demostrar-ho amb números.
El seu objectiu és convèncer els accionistes que generaran més valor com a banc independent, que si els compra el BBVA. Cal recordar que el Sabadell va rebutjar primer una fusió amistosa, en considerar que el banc d'origen basc infravalorava el seu preu, i pel mateix motiu està en contra de l'opa.
Així, el Sabadell ha trepitjat l'accelerador en els últims mesos i ha crescut per sobre dels seus competidors en la venda d'alguns productes, com les hipoteques. L'entitat ha disparat un 65% la nova producció en només tres mesos, més que qualsevol altre banc. Encara que en la resta del sector també s'han registrat grans xifres. El BBVA ha crescut un 45%, CaixaBank un 40% i Unicaja un 30%.
Juntament amb les hipoteques, on el Sabadell ha estat molt agressiu en preus, l'entitat també ha estat molt activa amb les campanyes per captar clients. D'aquesta manera, el banc tancava juny amb un saldo de comptes a la vista que ascendia a 100.565 milions d'euros, gairebé 730 milions més que al març, abans de llançar-se l'opa. En el mateix trimestre, el BBVA reduïa aquest saldo en més de 2.000 milions. En concret, el banc va tancar juny amb 225.381 milions de dipòsits de la clientela (comptes a la vista) davant els 227.410 milions de març, tres mesos abans.
Entre maig (quan es va anunciar l'opa) i juny (quan es va tancar el segon trimestre) el Sabadell va llançar dues promocions per a clients particulars i autònoms. En la primera va elevar la remuneració del seu compte del 2% al 6% TIN durant els tres primers mesos per a aquells que obrissin per primera vegada el seu compte online i dipositessin els seus estalvis. Permetent obtenir uns interessos de fins a 601 euros a l'any.
I en la segona, el banc va portar la remuneració al 2,5% TAE durant tot un any per a saldos de fins a 50.000 euros. Permetent així al nou client obtenir una rendibilitat anual de 1.250 euros, el doble que amb la promoció anterior.
CaixaBank, el que més creix en dipòsits
Tanmateix, no és Sabadell el que més dipòsits ha captat en el segon trimestre de l'any, sinó CaixaBank. L'estalvi en vista dels seus clients va augmentar un 5% entre abril i juny, fins als 325.373 milions. El que suposa l'entrada d'uns 15.000 milions en tres mesos.
Així mateix, el saldo en comptes corrents de Bankinter va créixer en el trimestre un 4%, fins als 55.211 milions; Després del BBVA, que ha perdut dipòsits a Espanya, és Unicaja l'únic banc que no ha crescut en la captació de dipòsits a la vista i va tancar juny amb 51.767 milions, una xifra lleugerament inferior a la de març.
Quan, all Banc Santander, no aporta dades individuals d'Espanya, a nivell grup (incloent tots els països on opera) puja lleugerament el seu saldo fins als 659.270 milions en el trimestre.