La banca ha tret pit pel Protocol que va posar marxa el febrer de 2022 i en el qual es comprometia a donar un millor tracte a les persones grans. En l'esmentat Protocol es recollien mesurades com, donar un tracte prioritari en oficina a les persones de 65 anys o més, o una millora dels caixers automàtics utilitzant un llenguatge més senzill i intuïtiu per a ells. Però un any després l'impulsor del moviment 'Soc major, no idiota', Carlos San Juan, juntament amb les associacions d'usuaris, denunciaven dues pràctiques que consideraven abusives, no estaven recollides en aquest Protocol i que creien que la banca havia de millorar: les comissions per continuar utilitzant les cartilles d'estalvi i per treure diners finestreta.
Allò de les cartilles es va resoldre el març amb un "compromís" de la banca de no tornar a fer-ho. Allò de treure diners en finestreta va arribar després. En concret, el penúltim dia de juny. En vigílies de les eleccions, el mateix ministeri d'Economia va llançar un comunicat després de reunir-se amb les patronals bancàries, les associacions d'usuaris i les plataformes de majors, amb un missatge clar: "El Govern treballarà per eliminar les comissions als majors de 65 anys per retirar efectiu en finestreta".
Però per a sorpresa de ningú en els últims dies ha transcendit que algunes entitats han continuat cobrant als jubilats per aquesta operació. I en declaracions a aquest medi, les mateixes patronals bancàries reconeixen que no poden fer res per obligar als bancs a no cobrar per això, perquè llavors, "interfereixen en la seva política comercial" i es buscarien un problema amb la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC). El que també posa en dubte el sentit d'aquestes reunions. Des del Govern, no hi ha hagut resposta.
L'entitat que més queixes ha acumulat per aquesta comissió és BBVA, segons les fonts consultades per ON Economia. Però no és l'única, també CaixaBank i Sabadell a determinades regions, a més de Santander, Bankinter o Kutxabank, que fins i tot tenen sentència judicial.
Les associacions i plataformes denuncien
"Des de la Plataforma de Majors i Pensionistes, com així traslladem al seu dia a la vicepresidenta d'Assumptes Econòmics i Transformació Digital, patronals bancàries i al governador del Banc d'Espanya, continuem percebent que encara persisteixen les comissions imposades a les persones majors de 65 anys a l'hora d'efectuar operacions en finestreta, prioritzant-se, per tant, la gestió online," declaren.
Segons l'opinió de la plataforma "s'ha avançat poc en l'accessibilitat dels caixers" i tenint en compte que el 71% de les persones grans utilitza diners en efectiu diàriament, si no saben utilitzar els caixers, han d'entrar a l'oficina i operar en finestreta. Però retirar diners porta associada una taxa de 2 euros, la qual cosa fa que "surti car". Si bé, "reconeixen esforços i avanços" arran del Protocol, demanen "compromisos i avanços més ambiciosos".
Igual com Asufin. "Nosaltres sempre hem demanat que aquestes comissions per operar en caixa s'eliminin per a tothom, no només per als grans. Els clients ja paguen pel manteniment i administració dels seus comptes, i si et cobren per operar en caixa, és una doble comissió". L'Associació assegura que la política de comissions de la banca "no ha canviat" malgrat el compromís de juny i que, a més, en algunes entitats es fa un ús "discrecional", en funció del que decideixi "el director de l'oficina". Així, en BBVA s'han continuat cobrant de manera generalitzada i de CaixaBank i Sabadell han rebut queixes a determinades localitats, principalment zones rurals, indiquen.
Des de l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) també han posat en relleu que existeixen dos grans bancs que cobren una comissió de retirada d'efectiu en finestreta. Un és BBVA, on ascendeix 2 euros per a quantitats inferiors a 2.000 euros. I l'altra és CaixaBank, que també cobra aquesta quantitat.
A Adicae recorden que les comissions per retirada d'efectiu en finestreta han estat declarades abusives en BBVA, Kutxabank, Bankinter i Santander. "En alguns casos en sentència ferma i en d'altres està recorreguda al Suprem". L'Associació critica que s'hagi creat un Protocol per a majors "que és voluntari" perquè la seva implantació queda al control de la mateixa entitat, no és obligatori i aquest és el problema de fons.
Per això, consideren que és "un maquillatge de la banca que a la pràctica no s'està complint. Tan sols si se'ls està obligant per via judicial i a sobre a compte del consumidor que ha de denunciar-ho". Asseguren llavors que "la mala praxi continua existint amb els grans" i que, a més, hi ha contradiccions, ja que els amplien l'horari per operar en finestreta, però alhora "els repercuteixen comissions" si ho fan, i a sobre afecta a un col·lectiu que necessita presencialitat perquè no opera online.
El mateix passa amb els comptes, "si la contracten online no hi ha comissió, si és presencial, sí." Un argument que també acusa Facua. "La gent gran està sent maltractada davant la gent jove que té accés a tecnologies de comunicació". En aquest sentit, explica que hi ha un percentatge més gran de majors que de joves sense accés a la tecnologia "senzillament perquè no es manegen bé amb elles, no poden utilitzar aplicacions bancàries i potser no saben utilitzar caixers" per tant, és un element discriminatori.
I en aquest sentit, considera que el Ministeri de Consum hauria d'obrir expedients als bancs que estan incorrent en cobraments de comissions per manteniment de compte de fins a 20 euros al mes, a persones que es resignen a obrir el compte físic perquè no poden fer-ho online. "La solució parteix de la llei".
Les patronals no poden fer res
Des de CECA, la patronal que representa a entitats com CaixaBank o Unicaja, i que participa assíduament en les reunions amb el Govern, declaren que en el Protocol dels més grans de febrer del 2022 "no es recollia aquesta mesura" i que "mai" es recollirà, malgrat l'anunci de Nadia Calviño del mes de juny passat, perquè les patronals "no poden acordar res sobre comissions".
En cas de fer-ho, la CNMC intervindria per entremetre's en la seva política de preus. "Són els mateixos bancs els que han de decidir". Una resposta molt similar a la d'AEB, l'associació que representa BBVA, Santander o Sabadell, entre altres bancs. "Nosaltres no podem fer cap valoració sobre la política comercial dels nostres bancs socis".
La banca nega la més gran
Els bancs, per la seva part, garanteixen que aquestes comissions s'han deixat de cobrar. "No ho fem des de l'1 de febrer. I a més no és discrecional, és una normativa interna", argumenten des de CaixaBank.
"La nostra política comercial estableix que no es cobri enlloc. I sens dubte no als grans", apunten des de Sabadell.
En BBVA insisteixen que aquest compromís mai no va estar recollit en el Protocol dels grans firmat el 2022. I per això, reconeixen que sí que han estat cobrant els 2 euros per retirada d'efectiu en finestreta. "Però ja no, des d'aquest mes de setembre s'ha decidit eliminar-la", asseguren.