Els bancs entaulen la seva pròpia batalla cada any per captar nous clients. I ho fan, rebaixant els preus de les hipoteques, oferint incentius a canvi de la nòmina o bonificant els traspassos de plans de pensions. El 2024 no va ser una excepció, aquesta 'baralla' es va produir i a més, va ser més aguda que en exercicis anteriors per la baixada de tipus i l'opa del BBVA sobre el Sabadell, que ha fet que tots els bancs siguin més agressius amb les seves campanyes promocionals.

Però tancat l'exercici, les dades mostren que tota la banca ha crescut en captació i a més, amb força. El motiu? L'important augment de la població el 2024, un any en què Espanya va superar per primera vegada en la història els 49 milions d'habitants per la immigració, segons les dades aportades per l'INE dijous passat, que a més confirmen el que les entitats portaven temps explicant.

"El guany de clients no té que veure amb l'opa perquè no estem guanyant clients d'una entitat concreta, és fruit del nostre treball i que hi ha cada vegada més clients a la banca espanyola per la immigració", comentava recentment Gonzalo Gortázar, el conseller delegat de CaixaBank.

D'entre les quatre grans entitats, BBVA va ser el líder d'aquesta batalla. El banc va captar 11,4 milions de clients (bruts) a nivell grup durant l'any passat i alguna cosa més del 10% va ser a Espanya. "Hem adquirit gairebé 1,2 milions de nous clients el 2024", va revelar el conseller delegat, Onur Genc, en la presentació de resultats, on també va explicar que la xifra va créixer un 10% respecte al 2023. I que bona part d'aquesta captació ha estat en pimes i autònoms, on han crescut "més que ningú, som el número u".

BBVA capta un rècord d'1,2 milions de clients

El banc va trepitjar l'accelerador en l'últim trimestre de l'any, coincidint amb el Black Friday i el Nadal, un període en què el BBVA va ser molt actiu en promocions per guanyar nous clients. Així, el banc en va captar 700.000 a Espanya de gener a setembre i un altre 500.000 d'octubre a desembre. Durant els últims tres mesos de l'any, l'entitat va premiar amb diners en efectiu a aquells que s'obrissin un compte i utilitzessin la targeta, sense haver de domiciliar ingressos ni vincular-se. En paral·lel, el BBVA va intensificar la seva oferta comercial en la recta final de l'any, regalant també 400 euros a aquelles persones que obrís un compte en l'entitat i domiciliessin els seus ingressos.

El Santander també va tenir el 2024 rècord en captació de clients. En concret, el banc va sumar 8 milions a nivell grup fins a assolir els 173 milions. En aquest sentit, l'entitat posa en relleu que manté l'objectiu d'assolir els 200 milions en finalitzar aquest any 2025, conforme a l'anunciat en el pla estratègic.

El conseller delegat del Santander, Héctor Grisi, també va revelar en la presentació de resultats que a Espanya havien sumat 442.000 clients nous durant l'any passat. L'entitat, per tant, va tancar l'exercici amb un total de 15,30 milions de clients aquí davant els 15,023 milions de l'any anterior. En net (comptant també els que perd) va créixer en uns 284.000 nous usuaris, gairebé un 5%.

El Santander suma 442.000 clients nous

El que ha tancat també un exercici rècord és el Sabadell, que en el conjunt de l'any passat va sumar uns 340.700 nous clients i més de la meitat (el 54%) van arribar a l'entitat a través del seu compte digital. Només per aquesta via, el banc va captar 184.000 usuaris el 2024, la qual cosa suposa un creixement del 7% respecte a l'exercici 2023.

Les seves xifres fins i tot superen les de CaixaBank, que creix menys que els seus tres principals competidors, però continua sent el banc líder a Espanya per nombre de clients. A nivell grup (amb Portugal) assoleix els 20,3 milions, encara que el 91% d'ells, són a Espanya. Concretament, 18,48 milions, incloent Imagin, el seu banc digital.

El conseller delegat de l'entitat, Gonzalo Gortázar, va comunicar en la presentació de resultats que CaixaBank va guanyar l'últim any 280.000 nous clients nets. Va assenyalar també que, a més, el 72% dels seus clients (uns 13,3 milions) estan vinculats i tenen algun producte contractat a més del compte, com la nòmina, l'assegurança o una hipoteca.

La resta d'entitats cotitzades, com Bankinter i Unicaja, no solen donar xifres de captació. La que si ho fa és ING Espanya, filial del grup holandès, que el 2024 va registrar l'entrada de 326.000 nous clients particulars fins als 4,4 milions amb què compta ara.