El BBVA defineix el seu full de ruta a tres anys. El banc que presideix Carlos Torres i dirigeix Onur Genç ultima el nou pla estratègic 2025-2029, que presentarà als inversors i al mercat després de tancar la compra del Sabadell (una cosa que espera que passi al juny) i que estarà enfocat, principalment, en la integració del banc català i en créixer en el negoci d'empreses.
El banc, de fet, ja ha donat algunes pinzellades d'aquest nou pla en la memòria anual de 2024 i a la carta que recentment ha enviat als accionistes, on els animava a participar en la junta general que el BBVA celebrarà a Bilbao divendres vinent 21 de març. Quant a la data triada per presentar el pla, el conseller delegat del BBVA, Onur Genç, va comentar en l'última presentació de resultats que seria en la segona meitat de l'any, quan es tanqués la compra del Sabadell.
El banc preveu que l'operació estigui resolta abans estiu, segons va confirmar el president fa només uns dies. Així, si rep el vistiplau de la CNMC, el govern espanyol i els accionistes, l'opa tirarà endavant i el nou pla estratègic inclourà la fusió i integració del Sabadell, amb els seus respectius ajustaments d'ocupació i oficines, i les sinergies tecnològiques. Però si no surt, el banc haurà de redefinir la seva estratègia d'empreses. Perquè, en qualsevol cas, el BBVA ha deixat clar ja, que créixer en petites, mitjanes i grans empreses, és la seva prioritat.
Els sis objectius del nou pla estratègic del BBVA
El nou pla estratègic del BBVA, sobre el qual el banc està dissenyant les principals línies d'actuació per al període 2025-2029, té com a lema "Acompanyar la teva voluntat d'anar més lluny" i se centra a sis pilars, sent un d'ells: créixer en tots els segments d'empreses. L'entitat financera destaca que vol créixer tant en pimes com en grans corporacions, ja que totes representen una clara oportunitat per al grup. "L'objectiu és convertir a BBVA al banc de referència de les empreses", agrega.
En aquest sentit, el BBVA assegura que compta amb avantatges competitius per tenir èxit en aquesta àrea de negoci, com l'especialització en sostenibilitat i la presència global a més de 25 països, per reforçar una proposta cros-border. I indica també que el creixement en empreses l'ajudarà a reforçar el negoci minorista, oferint una proposta integral de banca universal davant nous competidors que només són presents en el segment de particulars.
L'estratègia coincideix per tal de l'opa. Ja que el president del BBVA, Carlos Torres, ha explicat insistentment que l'operació amb el Sabadell és, sens dubte, una aposta per les empreses i sobretot per les pimes. Per la seva part, el banc català sol presumir de tenir com a client una de cada dues pimes a Espanya i ser líder.
En concret, el Sabadell lidera el segment de pimes amb una quota de mercat del 12,7% i supera el BBVA que té un 11,5% del negoci. Això els farà complementaris, segons va explicar el banc d'origen basc quan va llançar l'opa fa ja deu mesos. Doncs Sabadell predomina en pimes, mentre que el BBVA té un pes més gran en banca minorista, de particulars.
Sabadell i BBVA superarien el 24% de quota en pimes
A més de créixer en empreses, el BBVA se centrarà a promoure una mentalitat de creació de valor, optimitzant l'ús de capital i maximitzant la rendibilitat. Això implicarà canvis en els models de gestió, incentius, seguiment i reporting. A més de reforçar els negocis de baix consum de capital i alta creació de valor, com segurs, banca privada, gestió d'actius i ecosistema de pagaments.
Així mateix, BBVA preveu incorporar la perspectiva del client d'una manera radical en el dia a dia, desenvolupant una proposta de valor centrada a ajudar els seus clients a complir els seus objectius, i ho farà amb intel·ligència artificial i una oferta hiperpersonalitzada. També continuarà impulsant la sostenibilitat com un motor de creixement, aprofitant la necessitat de finançar les inversions per afrontar una creixent demanda d'energia eficient i neta.
D'altra banda, el banc vol també maximitzar el potencial de la intel·ligència artificial i la innovació a través de la disponibilitat de les dades i tecnologies Next Gen i finalment, enfortir l'equip. El banc es proposa que la plantilla estigui orgullosa de formar part de BBVA i que sempre busquin l'excel·lència i un valor afegit diferencial per al client.