La companyia catalana Be Electric ha desenvolupat i patentat a Espanya un sistema que permet transformar vehicles de combustió convencionals en microhíbrids, per reduir el consum de combustible i lleugerament (un 15%) les emissions dels motors de benzina i dièsel. Això és especialment significatiu a Espanya perquè aquests vehicles microhíbrids podran obtenir l'etiqueta ECO de la Direcció General de Trànsit (DGT). El sistema es basa en la tecnologia Mild Hybrid Electric Vehicle (MHEV) però, en el cas la peça desenvolupada per Be Electric, funciona amb ultracondensadors, que a diferència de les bateries elèctriques de la majoria d'híbrids no endollables, tenen una vida útil pràcticament il·limitada.

L’empresa està comercialitzant ara mateix els aparells per a furgonetes de fins a 7.500 kg amb norma d'emissions Euro 6 Diesel i de benzina Euro 4, 5 i 6, la qual cosa facilita que aquest tipus de vehicle pugui circular per les noves Zones de Baixa Emissions (ZBE), ja que moltes d’elles formen part de flotes de vehicles de repartiment urbà. Des del passat mes de gener, la Llei de Canvi Climàtic i Transició Energètica estableix que els municipis espanyols de més de 50.000 habitants, els territoris insulars i els municipis de més de 20.000 habitants que superin els valors límit de contaminants regulats hauran d’adoptar plans de mobilitat urbana sostenibles. Aquesta norma d’entrada afecta gairebé el 30% dels vehicles en circulació -turismes i tot terrenys-, uns 11 milions, donada l’antiguitat del parc automobilístic existent, segons dades de l’associació del sector de l’automoció Círculo Neutral in Motion.

El soci i administrador de Be Electric, Daniel Quer, explica que els microhíbrids busquen poder aprofitar millor l'energia del cotxe i ho fan transformant l'energia cinètica durant les frenades i quan s’aixeca el peu de l'accelerador en energia elèctrica, que després podran aprofitar per ajudar al motor de combustió en les fases en què pitjor rendiment té, bàsicament en les arrencades i acceleracions.

Els empresaris Juli Planas i Daniel Quer a les instal·lacions de Be Electric, a Llers (Girona).

La tecnologia, que es comercialitza amb la marca Be Electric i es pot implantar tant a vehicles nous com usats, té ara mateix un cost d’uns 5.000 euros en el cas de les furgonetes i d’uns 3.500 per als turismes, amb independència de la marca a la qual pertanyin. Daniel Quer evidencia que aquest cost està molt per sota del preu mitjà que actualment tenen els models elèctrics, d'entre 70.000 a 100.000 euros. El primer client del nou sistema ha estat l'empresa de lloguer de vehicles comercials Fraikin, que n'ha instal·lat a alguns dels seus vehicles IVECO Daily 70C18.

Per al desenvolupament, la companyia ha comptat amb la col·laboració de la també empresa Oliva Torras Mount & Drive Kits (Oliva Torras Grup), de Manresa, a l'hora del muntatge i el subministrament de les diferents peces mecàniques pel motor. Mentre que el sistema de control també és de Be Electric.

Una de les furgonetes adaptades amb el nou sistema de Be Electric. 

El sistema que s’instal·la consta de dues parts: un kit electromecànic i una caixa de control, amb els ultracondesandors. I això s’ha de fer en un taller mecànic. D’aquí que l’empresa estigui tancant acords amb tallers i cadenes de reparació mecànica arreu d’Espanya, als quals els ofereix també a formació necessària per poder fer les instal·lacions amb garanties i perquè també es puguin encarregar del manteniment o possibles reparacions posteriors. En aquest sentit, Daniel Quer destaca que “és una contribució també a la professionalització dels mecànics que han de fer front al repte de l’electrificació dels vehicles, sigui amb models híbrids sigui cent per cent elèctrics, ja que és per on passa el futur del sector”. Tot i això, recalca que l'únic manteniment preventiu a tenir en compte és el canvi de la corretja de transmissió cada 120.000 km aproximadament, realitzable a qualsevol taller amb peces àmpliament disponibles al mercat.

Be Electric és l'actual nom de l'empresa Coches Artesanales, dissenyadora i constructora dels cotxes de carreres Garbí i Cobra des dels anys 90, que lidera Juli Planas. La producció d’aquest model de carreres ha estat de 200 unitats des de l'inici de la companyia que, el 2011, van llançar el model elèctric, amb un vehicle que pesava 680 kg, amb una autonomia de més de 150 km. És per això que la fabricació dels kits electromecànics es fa a les naus de l’antiga Coches Artesanales, situades al polígon industrial Pedrosa, a Llers (Girona). Aquesta col·laboració permet que la plantilla de Be Electric es vagi adaptant a les necessitats del volum de comandes que rebin.