La bicicleta elèctrica de Panot, entre el bicing i la propietat
L'empresa de mobilitat per subscripció tindrà 1.500 comptes actius a finals de 2024
- Maria Teresa Coca
- BARCELONA. Dilluns, 11 de novembre de 2024. 05:30
- Temps de lectura: 3 minuts
Didac Sabaté i Álvaro Ovejero, els fundadors de la firma Panot, estan convençuts que la subscripció és la millor manera d’oferir mobilitat urbana sostenible i accessible. Per això, fa just un any, van fer un gir d'estratègia en la gestió de la companyia que van crear el 2016 i van passar de ser un operador de mobilitat que oferia renting de bicicletes elèctriques per a flotes d'empreses a centrar-se en l'usuari final. "Ara som una empresa de bicicletes elèctriques intel·ligents per subscripció, principalment per a particulars que espera tancar l'any amb més de 1.500 comptes actius; els usuaris han rebut la proposta molt satisfactòriament amb només un any de la seva posada en marxa", confirma Didac Sabaté.
Però, alhora, "estem detectant que la subscripció també és una opció que desperta l'interès de les empreses", afegeix. Els participants en l'America's Cup, els organitzadors del Primavera Sound o empreses com Allianz, FAD (Foment de les Arts i del Disseny) i més recentment BSM (Barcelona Serveis Municipals), en són clients.
Els seus creadors han adaptat el negoci a les noves formes de consum que predominen al món urbà modern i a les característiques d'una ciutat com Barcelona, que és ara per ara el seu focus de creixement i consolidació. "La ciutat està creixent en infraestructura i usuaris de la bicicleta, als quals Panot els ofereix un producte adequat per a l'urbs i que també els proporciona serveis i, a diferència d'altres companyies de subscripció, les nostres bicicletes incorporen tecnologia IoT (internet of things) per monitoritzar aspectes com els quilòmetres recorreguts, les emissions de CO₂ evitades o les rutes realitzades", destaca Sabaté. En aquest sentit, la companyia ultima el llançament de la seva aplicació mòbil, que proporcionarà a l'usuari informació valuosa i un enfocament lúdic del ciclisme, i a l'empresa Panot, la informació complementària per oferir un manteniment predictiu.
Entre les assignatures pendents: que les administracions, especialment la local i municipal, posin normes de circulació clares per a la mobilitat, "perquè sinó la convivència serà cada vegada més difícil", manifesta Sabaté. "S'ha d'educar a l'usuari de qualsevol mitjà de transports que han de conviure tots ells", és imprescindible.
Amb el negoci en dansa, Panot preveu facturar un milió d'euros el 2024 -la mateixa quantitat que portem invertida en el projecte; un punt d'inflexió "perquè aconseguirem el break even", confirma Sabaté i explica que sempre s'han autofinançat i que arribar al punt d'equilibri els permetrà un millor accés a finançament extern o "per què no?" obri una ronda de finançament per donar entrada a empreses de mobilitat i fer el salt a una segona ciutat d'Espanya.
Didac Sabaté, que assumeix la direcció general, considera que el seu model té un gran recorregut per davant, perquè per a les generacions més joves "la propietat dels vehicles està en declivi, donat que -per diverses raons- contemplen cada cop menys l’adquisició de béns materials, no només per una qüestió econòmica, sinó també per la comoditat i flexibilitat que ofereixen els serveis de subscripció". Aquests nous consumidors tenen, a més, una major consciència social i mediambiental.
Segons Sabaté, valoren que Panot els garanteixi sistemes avançats antirrobatori i tecnologies de rastreig, de manera que les bicicletes es poden estacionar al carrer sense preocupar-se pel vandalisme o els robatoris. En cas de robatori, la companyia ofereix una bicicleta de substitució. L'usuari també s'oblida del manteniment de la bicicleta i compta amb assistència en cas d'incidències com punxades o avaries. El fet que les bicicletes pertanyin a "una flota" minimitza molt el risc dels robatoris i el vandalisme; de fet, Panot només té comptabilitzat un 5% d'incidències en el miler de contractes de subscripció que gestiona.
Tenint en compte que Panot no té una xarxa de tallers i que només opera amb un establiment al carrer Balmes de Barcelona, els seus tècnics ofereixen també un servei d'assistència en el punt on es trobi la bicicleta. Un conjunt de serveis a què s'accedeix per la subscripció, que va dels 60 euros per a períodes temporals com un mes, fins als 45 mensuals per un any de subscripció.
La potència de les Panot Bike és de 80 Nm (motor) i 500 Wh (bateria), per la qual cosa són "perfectes" per a la ciutat, i tenen una autonomia d'uns 100 km sense necessitat de recàrrega i compten amb motor central, fre de disc i rodes amples, aspectes que proporcionen major estabilitat i seguretat a l'usuari. Les bicicletes les fabriquen a França amb un proveïdor que s'adapta al disseny que Panot vol per als seus vehicles urbans. Són aptes per a tota mena d'usuari; "tenim moltes famílies que les fan servir per als seus trasllats amb els nens", perquè s'ajusten a les necessitats diàries dels usuaris urbans, que valoren aspectes com la facilitat d'ús, la comoditat, el disseny i la versatilitat. És a dir, universitaris, expats, i persones conscienciades en l'ús dels transports alternatius.