Cepsa ha realitzat el seu primer subministrament directe de biocombustible de segona generació (2G) per a la indústria de creuers al Port de Barcelona, havent a més confirmat nous subministraments per als mesos vinents, amb biocarburants disponibles de forma regular als ports de Barcelona i Algesires, va informar la companyia. En concret, el vaixell Norwegian Escape, un vaixell de passatgers d'uns 325 metres d'eslora operat per Norwegian Cruise Line Holdings (NCLH), va rebre el primer subministrament a finals de juliol i està previst que rebi el subministrament de biocombustible durant tota la present temporada turística de creuers a la Unió Europea.

Cepsa també va subministrar biocombustible a uns altres dos vaixells operats per NCLH, el Seven Seas Voyager, de 223 metres d'eslora, i l'Oceania Riviera, de 239 metres d'eslora, a començaments d'agost. Amb aquest subministrament, l'energètica, que té capacitat per subministrar aquests combustibles sostenibles a la indústria de creuers de forma regular en la resta dels ports espanyols en els quals opera, va indicar que "consolida encara més la seva posició com a referent en la transició energètica i líder en el subministrament d'energia per al transport marítim".

Olis de cuina

El biocombustible subministrat, produït a partir d'olis de cuina utilitzats, fomentant l'economia circular, conté un 24% de component sostenible, el que l'energètica va estimar que evitarà l'emissió d'aproximadament 3.000 tones de CO₂, equivalents a plantar 200.000 arbres. El director de Marine Fuel Solutions de Cepsa, Samir Fernández, va destacar la importància que aquests biocombustibles de 2G "siguin aprofitats ara pel sector dels creuers en el seu viatge cap a la descarbonització".

"Els combustibles marins poden utilitzar-se en vaixells sense necessitat de modificar els seus motors, i tenen un alt potencial de reducció de les emissions de CO₂ en comparació amb els combustibles fòssils convencionals, assolint una reducció de fins i tot 90% durant el seu cicle de vida, el que els converteix en una solució immediata ideal", va dir.

Cepsa aspira a ser el primer productor de biocarburants d'Espanya i Portugal el 2030, amb una capacitat de producció de 2,5 milions de tones anuals, i d'hidrogen verd amb una capacitat de producció anual equivalent a 2 GW (gigawatts). Els biocombustibles, que poden reduir les emissions de CO₂ fins i tot en un 90% durant el seu cicle de vida en comparació amb els combustibles convencionals, exerceixen un paper clau en la descarbonització de sectors difícils d'electrificar com el transport marítim, a més de promoure l'economia circular.

En aquest sentit, l'Agència Internacional de l'Energia (AIE) assenyala que, històricament, els combustibles derivats del petroli n'han satisfet més del 99% de la demanda total d'energia del transport marítim internacional. Així, per assolir el zero net, el sector haurà d'augmentar l'ús de combustibles alternatius, inclosos els biocombustibles, l'hidrogen i l'amoníac verd i l'electricitat renovable.

L'ús de biocarburants permet a les navilieres complir els objectius de la Unió Europea i l'Organització Marítima Internacional (OMI). En concret, el paquet 'Fit for 55' de la Comissió Europea inclou 'FuelEU Maritime', una iniciativa legislativa que pretén reduir la intensitat de les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle del transport marítim en un 2% el 2025, un 6% el 2030 i un 80% el 2050, en comparació amb els nivells de 2020, mitjançant l'ús de combustibles sostenibles.

Alhora, l'OMI ha actualitzat la seva estratègia per reduir les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle en el transport marítim, establint objectius ambiciosos que augmentaran progressivament des del 20% el 2030 fins a aconseguir zero emissions netes el 2050, en comparació amb els nivells de 2008.