L'adopció de les criptomonedes com a forma de pagament és una tendència a la qual s'han anat afegint cada vegada més empreses al llarg dels últims anys. Malgrat la controvèrsia que sempre envolta aquest tipus d'actius digitals, actualment a Espanya es poden dur a terme diferents transaccions comercials i quotidianes, que van des de comprar bitllets d'avió i fer reserves d'hotels fins a pagar la factura de llum o de gas, i fins i tot comprar entrades per veure el futbol.
I és que Espanya és un dels països on el 'boom' d'aquest tipus d'actius digitals ha enganxat fort, amb un percentatge elevat d'usuaris que compren i venen criptomonedes, malgrat la crisi en la qual el sector porta immers des de finals de 2021. Segons un estudi realitzat per Statista, el 16% de la població enquestada a Espanya va afirmar utilitzar o tenir criptomonedes entre 2021 i 2022, davant el 10% del període comprès entre 2018 i 2019.
Es tracta d'un increment significatiu en un moment on el sector de les criptomonedes no passa pel seu millor moment, sumit en un 'criptohivern', havent perdut més de la meitat de la seva capitalització de mercat des que assolís màxims el novembre de 2021, amb grans plataformes de compravenda fent fallida, acomiadant milers de treballadors i amb alguns dels seus propietaris sent jutjats per estafar clients i malversar fons.
Tanmateix, l'adopció de criptomonedes per part de la població no sembla decréixer. En aquest sentit, les empreses continuen adaptant-se a aquest nou món digital i ampliant horitzons comercials. "Hi ha avantatges competitius. Les companyies no tenen res a perdre en donar l'opció de pagar amb criptomonedes i hi ha molta gent que no només té aquests actius com a reserva de valor, sinó que els vol donar utilitat com a mitjà de pagament", explica a ON ECONOMIA Herminio Férnandez de Blas, CEO de la plataforma lleonesa Eurocoinpay.ue
Comprar bitllets o reservar un hotel
L'empresa que dirigeix Fernández ofereix solucions de tecnologia 'blockchain' per facilitar el pagament amb criptomonedes en tota mena de comerços. D'aquesta manera, entre les possibilitats que ofereixen a través de la seva aplicació mòbil és la de pagar amb criptoactius en una varietat d'establiments de marques, entre les quals es troben Zara, Carrefour, Repsol i El Corte Inglés, entre altres.
"L'empresa pot arribar a un nínxol de mercat molt més ampli i donar la sensació de ser innovadora. Després està el tema de la seguretat en el pagament, que és extrema. No hi ha possibilitat que et paguin amb una targeta fraudulenta o robada i en les devolucions no hi ha intermediaris, només usuari i plataforma, no hi ha bancs", assenyala.
"El mecanisme sol ser senzill, simplement s'activa un botó més en la part del final de la transacció. És com si fos un pagament amb euros, dòlars o qualsevol divisa i es pot realitzar des de qualsevol part del món. A més, l'usuari no paga comissió i l'empresa paga comissions molt baixes, d'entre el 0,3% i el 0,5%", afegeix Férnández.
L'última companyia espanyola en sumar-se a la moda ha estat l'aerolínia de baix cost Vueling, pertanyent al grup hispanobritànic IAG. La firma va anunciar dimecres passat que acceptarà criptomonedes com a mitjà de pagament per als bitllets d'avió, després d'haver firmat un acord de col·laboració amb la plataforma espanyola Criptan, una de les empreses emergents en les quals ha invertit Angels, la societat d'inversió de Juan Roig (propietari de Mercadona).
A més de l'aerolínia barcelonina, la firma noruega Norwegian es va convertir el desembre del 2021 en la primera companyia de la indústria en oferir la possibilitat de comprar bitllets d'avió a través de criptomonedes. Per a això, va crear una xarxa de cadena de blocs especial denominada Norwegian blockchain. Els seus objectius principals amb aquesta mesura són millorar la seva rendibilitat i reduir els costos de la companyia.
El sector dels viatges és un dels que més ha explorat les alternatives al pagament tradicional, amb hotels i agències de viatges afegint-se a la nova ona digital. El gegant Booking, per exemple, va firmar el 2019 un acord de col·laboració amb el web Travala per permetre pagar allotjaments hotelers repartits amb 22 criptomonedes diferents. Una altra agència de viatges online, Expedia, és una de les empreses del sector turístic que admet com a mitjà de pagament diferents divises digitals. També l'agència de viatges Destinia ofereix una alternativa de pagaments a través de criptoactius, en aquest cas amb bitcoin i bitcoin cash.
Pagar les factures de llum i gas, comprar videojocs o prendre un cafè
Però no només al sector turístic s'ha incrementat la implementació de mètodes de pagament alternatius, sinó que cada vegada són més les transaccions comercials en l'àmbit quotidià que es poden realitzar amb criptomonedes. En aquest sentit, des d'Eurocoinpay també van traçar una aliança comercial amb l'empresa energètica espanyola Naturgy el juny de l'any passat. D'aquesta manera, la gasista va firmar un acord perquè els seus clients puguin abonar el consum de llum i gas amb criptomonedes, en implantar el TPV (Terminal Punt de Venda) virtual de la plataforma de compravenda de criptomonedes.
Un altre exemple més de la transversalitat dels actius digitals com a mètode de pagament, més enllà de l'especulació i l'acumulació, es troba al món del futbol. A finals de desembre, el RCD Espanyol va anunciar que començava a acceptar criptoactius com a mètode de pagament dins de les instal·lacions del club.
Així, l'equip català, a través d'un acord amb la plataforma Crypto SNACK poden comprar productes de la botiga online. Els aficionats del club blanc-i-blau tenen la possibilitat de pagar abonaments, entrades o passis per al tour del RCDE Stadium amb més de 30 criptomonedes diferents. Es tracta del primer club de LaLiga que ha apostat per aquest tipus de pagaments alternatius.
A més d'Espanya, en el pla internacional fa anys que incorporen les transaccions amb actius digitals diferents empreses. Companyies de la talla de Microsoft, Starbucks o la plataforma canadenca per crear comerços electrònics Shopify també permeten les transaccions amb criptomonedes com a bitcoin. Accions quotidianes com comprar videojocs i pel·lícules i fins i tot un cafè són des de fa temps accessibles a usuaris de criptomonedes.
Donar per a ajuda humanitària amb criptomonedes és possible
Si bé és cert que la tendència en aquest sector s'ha inclinat a l'alça en els últims anys, no és una cosa nova ni exclusiva d'empreses i comerços. L'ajuda humanitària també ha anat adaptant-se als nous temps, sent Save the Children el cap visible des de fa anys en apropar-se a aquest nínxol.
L'ONG accepta des de l'any 2013 les donacions a través de criptoactivos i, en lal actualitat, aquelles persones que vulguin donar poden fer-ho a través de més de 60 tipus de criptodivises, incloent Bitcoin (BTC), Ethereum (ETH), USD Coin (USDC), Cardano (ADA) i fins i tot Dogecoin (DOGE).
Amb tot això i, malgrat que cada vegada són més les grans empreses i comerços que es digitalitzen a través del món 'blockchain', la poca regulació existent i els nombrosos casos de fallides i estafes que han sortit a la llum l'últim any fan que gran part de la població continuï desconfiant del sector.
"La gent encara té por i n'hi ha molts que no han creuat a aquest món digital, però és normal. Encara cal demostrar que és un món segur i que les estafes no haurien de formar part de la indústria. Són agents fraudulents que fereixen a l'ecosistema cripto", assegura Herminio Fernández.