La farmacèutica catalana Almirall es va recuperant d’uns anys molt difícils pel dur sotrac que va patir als Estats Units. De fet, el negoci al país nord-americà continua a la baixa, però la companyia de la família Gallardo ho cobreix gràcies a les seves dues grans apostes: el negoci dermatològic i les vendes a Europa. Gràcies a ambdues, va incrementant la facturació, però els beneficis segueixen a la baixa.

Almirall va facturar 676,5 milions d’euros entre el gener i el setembre del 2023, un 4,4% més que al mateix període del 2022. El marge brut va pujar un 3,9%, fins als 438 milions, per l’increment de les despeses de vendes. Les despeses generals també es van incrementar, mentre que l’empresa va dedicar un 9,5% més a R+D: 78,4 milions.

Aquests increments van fer baixar l’ebitda un 5,6%, fins als 138,2 milions, mentre que el resultat net va ser de 13,6 milions. Segons la informació enviada per l’empresa que dirigeix Carlos Gallardo a la CNMV, aquest benefici va suposar un augment del 24,8% respecte al mateix període de l’any passat, però també inclou el resultat net normalitzat, segons el qual va patir una caiguda dels guanys del 58%. La presentació d’Almirall no especifica la diferència entre ambdós resultats.

Les claus de la recuperació d'Almirall

Més de la meitat dels ingressos de la farmacèutica catalana corresponen al seu negoci de dermatologia: 345 milions d’euros, amb un increment del 8%. La resta correspon a medicina general, que també puja, amb medicaments com el Crestor i l’Almax, que gaudeixen de molt bona salut.

Per geografies, és clarament el negoci a Europa el que impulsa Almirall, amb un increment del 10%, fins als 588 milions. Els Estats Units segueixen a la baixa (un 22%, fins als 33 milions) i a la resta del món el negoci està estable, amb 42 milions. Si creuem àrees de negoci i geografia, s’observa el gran impuls de la dermatologia a Europa, que es dispara un 15,8%.