El grup agroalimentari bonÀrea ha invertit 2,1 milions d'euros en l'últim any i mig per desenvolupar una eina tecnològica que, mitjançant la incorporació d'un codi QR a tots els seus productes, permeti conèixer des de l'origen al procés d'elaboració de cada article per donar informació al consumidor final. A la llarga, aquest distintiu també donarà accés a un altre tipus de continguts, com poden ser receptes de cuina, i servirà per cobrar el producte a les botigues a partir de l'escaneig del mateix QR, evitant la necessitat d'imprimir un codi de barres. Aquesta segona fase està previst que finalitzi el 2024, perquè la companyia haurà d'actualitzar dels escàners i TPVs. Es tracta d'un desenvolupament tecnològic intern, per l'equip de més de 200 persones que treballen en diferents àrees de l'empresa i ha comptat amb el suport de l'Associació de Fabricants i Distribuïdors (AECOC), que classificarà el QR amb l'estàndard AECOC-GS1.
El projecte tecnològic Directo a l'origen, que la companyia presentarà en el marc de Alimentaria 2024, s'ha implementat a múltiples productes carnis frescos, pernils peça i ous, s'anirà incloent progressivament en altres aliments elaborats per la companyia com la fruita seca i embotits curats, entre d'altres. El projecte, per exemple, ja inclou el 40% de referències de productes d'aus o el 83% en el cas dels ous, i s'espera que s'estengui progressivament fins a assolir la majoria de productes que bonÀrea elabora directament.
Aquest desenvolupament tecnològic recopila la informació d'una base de dades que registra tots els moviments, el recorregut i els canvis que experimenta el producte, des de l'inici del cicle, passant pels processos propis de la seva elaboració i fins a la seva comercialització al consumidor final. Aquesta informació específica permet conèixer dades concretes, com per exemple la data de posta de l'ou, la granja o zona de procedència, i en el seu cas, els diferents processos d'elaboració, així com la data, dia i hora d'envasament.
La companyia també destaca que l'aplicació del QR estandarditzat, en poder tenir identificat en tot moment un producte concret, també contribuirà a continuar treballant en processos com la reducció del malbaratament alimentari, amb una gestió automatitzada i en temps real de les dates de caducitat i estoc de cada producte a cada botiga. En aquest sentit, el seu ús també augmentarà la seguretat alimentària, ja que possibilita un control més gran dels processos, millorant la seva eficiència i agilitat.
La companyia insisteix en el fet que aquest projecte reforça la seva estratègia empresarial i comercial de controlar un procés totalment integrat de producció i comercialització directa. "Posem a disposició de tots els nostres clients informació que pot resultar rellevant per a les seves decisions de compra, de forma intuïtiva, immediata, comprensible i transparent", ha assenyalat Daniel Marsol, director de comunicació i màrqueting de bonÀrea.