La cadena de supermercats i hipermercats Bonpreu i Esclat va ingressar 314 milions d'euros per les vendes dels productes de proximitat i de temporada de proveïdors catalans, durant el 2023, amb un creixement anual del 12%, de manera que consolida increments anuals a doble dígits en els últims anys. Aquest volum de vendes equival a gairebé el 14% de la facturació total del grup Bon Preu que, l'any passat, va arribar als 2.259 milions d'euros. La companyia, amb 213 punts de venda repartits pel territori català, valora la qualitat de més de 600 productors locals que aporten un ampli ventall d'articles en pràcticament totes les categories, fins a una oferta global de 2.400 referències.

La companyia Bon Preu cofundada i dirigida per Joan Font vol ser "un motor de tracció del sector primari i impulsor de l'economia local a tot el territori", per la qual cosa acompanya als productors -pagesos, ramaders, pescadors, artesans- en el desenvolupament dels seus negocis i la seva marca, a més de tenir-los com a proveïdors de la marca pròpia de la cadena. "Busquem productes locals de qualitat per abastir tots els establiments, però també articles més centrats en una comarca o un municipi", per donar resposta al milió de clients que passen setmanalment per les nostres botigues i que, cada vegada més, "valora la proximitat i el producte de temporada", ha explicat la cap de compres de la companyia, Neus Roca. 

Roca ha destacat que "s'estableixen relacions comercials a llarg termini", de manera que es treballa amb els proveïdors independentment de la seva capacitat de producció i d'assortiment, perquè "si no tenen prou estructura per cobrir l'oferta de tota la cadena, els seus productes se circumscriuen a la zona d'influència dels seus obradors, perquè el que valorem és la qualitat". Actualment el grup té 137 supermercats Bonpreu, 62 supermercats Esclat i 14 minimercats.

En altres casos, ha afegit, la relació va creixent al llarg dels anys i ha posat d'exemple l'evolució de Postres Masgrau, un obrador de Torelló que elabora flams de mató i pastís de formatge que ha crescut amb una ampliació de les instal·lacions per poder servir les postres a tota la cadena Bonpreu i Esclat. Actualment, Postres Masgrau factura 2,5 milions i donen feina a 12 persones.

El 88% de la carn és de races catalanes

Respecte a l'assortiment, Esteve Arimany, cap de compres de frescos del grup Bonpreu, explica que tenen més de 50 productors locals de fruita i verdura al llarg de l'any, amb els que poden oferir més de la meitat dels productes frescos en aquesta categoria, és a dir, 200 referències de productes de Km0. Molts d'aquests productes es venen amb la marca pròpia La Collita. En la categoria de vins, el percentatge s'eleva al 70% i, en la de carns, arriba al 88%, ja que es posen a la venda 300 referències, fet que suposa una inversió de 105 milions d'euros en compres per part de Bonpreu (19% més el 2023). La carn es ven sota la marca pròpia Carn de l'Era.

Arimany ha destacat que la companyia és de les poques cadenes de distribució alimentària que disposa d'un obrador propi de carn, que està situat a Balenyà des de fa més de 30 anys, i on es talla el xai i el cabrit. 

Entre els projectes d'acompanyament als ramaders locals, Arimany ha esmentat la recuperació de la Raça Bruna dels Pirineus que s'ha impulsat juntament amb la sala de desfer Pirinat i diferents ramaders per distribuir la carn i per elaborar formatge. Es tracta d'un producte únic a Catalunya, que s'elabora amb la formatgeria artesana Mas Rovira, i que es comercialitza per al gran consum en una vuitantena dels establiments de la cadena, i també es pot adquirir per la compra online. El negoci online de la plataforma BonpreuEsclat dona servei a més de 5 milions de consumidors.

Una altra aposta és la secció de làctics del grup. La llet amb la marca Terra i Tast és un dels productes amb més sortida provinent de les vaqueries de la plana de Vic; però també l'extensa gamma de formatges, de més de 147 varietats.